Leer jezelf ontspannen, doe de Bodyscan


post afbeelding

Ontspannen is goed voor je gezondheid en de dagelijkse balans. Velen van ons herkennen de momenten waarin je niet ontspannen bent maar dan is het niet altijd even makkelijk om jezelf ontspannen te krijgen. Er zijn hulpbronnen die je daarbij kunnen helpen. Een goede manier om tot ontspanning te komen is in beweging komen. Letterlijk je lichaam aan het werk zetten zodat het daarna kan ontspannen. Ook een manier is je bewust worden van je ademhaling door middel van bijvoorbeeld meditatie. Bewustwording is een belangrijk ingrediënt om te komen tot ontspanning. Je wordt je eerst bewust van het feit dat je je niet ontspannen voelt. Daarna wordt je je bewust hoe dat dan voelt, niet ontspannen zijn. Je wordt je bewust van je lichaam. Deze bewustwording kun je gebruiken om ontspannen te worden. Maar hoe?

Oefening

De bedoeling van de oefening is niets meer dan dat je zo goed mogelijk aandacht geeft aan wat je merkt in je lichaam. Je hoeft je dus niet ineens heel kalm te gaan voelen, of ontspannen. Misschien gebeurt dat wel, maar misschien ook niet. Besteed aandacht aan je lichaam. Accepteer wat je voelt en ervaart, nu, op dit moment. Ga niet in gedachten met je gevoelens aan de slag. Het is wat het is.
Belangrijk voor de oefening is dat je een comfortabele plek hebt; ergens waar je ook niet gestoord zult worden. Neem er de tijd voor.

Stap 1

Je gaat op de grond liggen. Sluit je ogen. Nu begin je met je ademhaling. Je hoeft er nu nog even niets mee te doen, merk je ademhaling gewoon eens op. Is hij snel of traag? Zit hij hoog of laag in je torso? Is dat anders dan normaal?

Stap 2

Vervolgens richt je je aandacht op wat er nu in je lichaam gebeurt. Vooral op de plekken waar je contact maakt met waar je op ligt. Voel die plekken. Voel de druk. Je huid. Je spieren. Botten. Dan stel je je voor dat elke keer dat je uitademt de spieren in je lichaam een beetje meer ontspannen.

Let ook op je buik. Wat gebeurt daarmee tijdens je ademhaling? Beweegt hij heel erg mee, of blijft hij opvallend gelijk? Geef jezelf de tijd het heel exact te voelen.
Want, je gaat je ademhaling als het ware door je lijf sturen.


Stap 3

Je begint bij de tenen van je linkervoet. Elke keer dat je uitademt laat je de adem vanuit je tenen langs je enkels en je benen door je heupen, je buik, borst, hals en neus naar buiten lopen. En als je inademt, helemaal naar je tenen in je linkervoet. Probeer alles te voelen, tot in de toppen van je tenen.

Stap 4

Als je dat een paar keer gedaan hebt, richt je je aandacht en je adem op de zool van je voet, je hak en de bovenkant van je voet. Dan je kuit. Je knie. Omhoog tot aan je heupen. Als je daar bent, ga je over op je rechterbeen.

Stap 5

Zo ga je je hele lichaam af. Je buik, borstkas, schouders. Maar ook je linker vingers en duim. Je pols. Tot aan je hals en je gezicht aan toe.
Onderweg voel je alles zorgvuldig.

Ongetwijfeld kom je plekken in je lichaam tegen waar spanning zit. Of waar je voelt dat er iets niet klopt. Stuur dan daar je ademhaling naartoe en probeer het los te maken op je uitademen. Forceer niets.

Ontspanningsoefening voor bewustwording

Je zult merken dat je af en toe afdwaalt. Dat is niet erg. Het is geen sport of wedstrijd. Merk op dat je afdwaalde. En ga gewoon weer verder. 
Als je zo je hele lichaam hebt ‘gescand’, neem dan nog een paar minuten om je lichaam als geheel te ervaren.
Deze oefening kun je ook elke dag doen als je wakker wordt. Zo ben je je bewust van je lichaam en start je de dag ontspannen.


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Bijzonder notitieboekje: Sta op en wandel

Door Redactie GezondTotaal

HELP! Er komt geen einde aan mijn TODO lijst

Door monique lutz

Behoefte aan ruimte om je heen

Door monique lutz

Zwanger en toch een massage? Het kan!

Door Redactie GezondTotaal

Reageer op dit bericht