Lekker en gezond: notenpasta

post afbeelding

Notenpasta is momenteel helemaal hip. Ze worden gebruikt in allerlei gerechten, zijn verkrijgbaar in tientallen soorten en worden veel genoemd als superfood. Maar hoe zit het nu eigenlijk met notenpasta? Is dat nu echt zo gezond?

Noten: gezonde vetten

Noten zijn van nature vrij vet. Als je een handje pinda’s eet, glimmen je handen van de olie. Deze vetten zijn echter niet ongezond. Ze zijn zelfs goed voor je! Dat komt omdat het grotendeels omega-3 en omega-6 vetten zijn. Daarnaast zijn het allemaal plantaardige vetten (logisch!). Deze onverzadigde vetten binden zich in je lichaam aan andere stoffen. Daardoor helpen ze het cholesterol verlagen. Noten zitten bomvol met voornamelijk gezonde vetten die je voldoende binnen moet krijgen. De notenpasta van Holland & Barrett bevat al deze gezonde voedingsstoffen en maakt het makkelijk om er voldoende van te eten.

Noten vermalen tot pasta

Het voedingscentrum adviseert ons om vrij veel noten te eten. Helaas is dat voor veel Nederlanders een moeilijke opgave. Ze houden bijvoorbeeld gewoon niet van noten knabbelen omdat ze tussen de tanden komen. Of ze hebben geen zin in vette handen. Kortom, redenen genoeg om ze niet of onvoldoende te eten. Maar noten zijn wel heel gezond voor je. Daarom zijn producenten noten gaan vermalen tot een pasta. De natuurlijke oliën in de noten zorgen ervoor dat je een mooie, smeuïge pasta krijgt. De pasta is gemakkelijker te eten, bijvoorbeeld op brood of als spread op crackertjes.

Notenpasta zelf maken

Natuurlijk kun je zelf notenpasta maken. De kunst is om de noten zodanig fijn te malen dat de olie eruit komt. Dit kan bijvoorbeeld in een blender of staafmixer, maar harde noten kunnen de messen bot maken. Dus kun je beter een vijzel gebruiken. Dit kost je wel heel wat spierballen! Je hoeft in principe niets toe te voegen aan notenpasta. Eventueel kun je iets zeezout gebruiken om de pasta extra op smaak te brengen.

Welke notenpasta is het gezondst?

Er zijn zoveel soorten notenpasta dat je het soms gewoon niet meer weet. Wil jij de gezondste keus maken? Dan ga je voor amandelpasta. Deze pasta bevat relatief de meeste gezonde vetten en de minste ongezonde vetten. Daar net achter staat pindakaas. Niet de gewone Calvé pindakaas, waar ook suikers in zitten, maar pindakaas met alleen noten. Dit type gezonde pindakaas vind je vooral bij natuurwinkels. De pindakaas uit de supermarkt staat qua gezondheid nog onder de laagste notenpasta, omdat er veel toevoegingen in zitten die slecht zijn voor je lichaam.

Voldoende noten eten

Volgens het voedingscentrum hebben we zo’n twee handjes noten per dag nodig. De meeste mensen halen dat niet. Maar met behulp van notenpasta lukt dat wel! Je kunt de notenpasta op je brood doen, maar ook toevoegen aan veel gerechten. Met name in rijstgerechten gebeurt dit veel. Ook kun je er sauzen mee op smaak brengen of de notenpasta in gebak gebruiken. Je hebt per dag ongeveer 2 eetlepels notenpasta nodig om voldoende noten binnen te krijgen.

Notenpasta is heel gezond voor je. Het bestaat uit pure noten en er worden geen toevoegingen aan gedaan. Daardoor is het een volledig natuurlijk product, zonder verdere bewerkingen. Het past in principe dus ook goed in het paleo dieet. Sterker nog: notenpasta past in elk dieet. Het helpt namelijk de spijsvertering te stimuleren, waardoor je sneller afvalt. Nog een reden om notenpasta eens te proberen dus!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Wist je dat de Chinezen op een andere manier naar gezondheid kijken?

Door Redactie GezondTotaal

Wat te doen met hangende oogleden

Door Redactie GezondTotaal

Bewegen als (aanstaande) moeder: de 5 beste tips en tricks

Door Redactie GezondTotaal

Wat je moet weten over het aanschaffen van een AED

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.