Lijst licht verteerbaar voedsel

post afbeelding

Eten doen we om ons lichaam van brandstoffen en andere noodzakelijke voedingsmiddelen te voorzien, maar ook gewoon voor ons plezier. Dat plezier kan bij maagklachten na iedere maaltijd behoorlijk worden vergald. De spijsvertering in ons lichaam is een bijzonder ingewikkeld proces dat volkomen automatisch plaatsvindt.

Het maagdarmstelsel is voor iedereen specifiek en kan ook tijdelijk of chronisch voor problemen zorgen. Licht verteerbaar eten zorgt er altijd voor dat de spijsvertering minder zwaar wordt belast. Licht verteerbaar voedsel is eigenlijk ook voor iedereen aan te raden.

Wat is licht verteerbaar eten?

We spreken over licht verteerbare voeding als het eten makkelijk verteerd kan worden door het lichaam. Hierdoor wordt het maagdarmkanaal minder belast. Je kan kiezen voor licht verteerbaar eten voordat je gaat sporten bijvoorbeeld, maar ook als je een ‘vol’ gevoel wilt voorkomen. Maar de belangrijkste reden voor mensen is toch dat men maag- en darmklachten wil voorkomen of verminderen. In sommige gevallen is het duidelijk dat voeding licht verteerbaar is, denk maar aan yoghurt. Hieronder staat wat tips waarvan je gebruik kan maken om eten licht verteerbaar te maken.

Fruit

Fruit is in het algemeen licht verteerbaar omdat er veel water in zit. Verder zitten er ook veel vezels in fruit. Deze worden niet verteerd, maar zorgen wel voor een betere werking van de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen. Heb je regelmatig maagklachten? Vermijd dan sinaasappels en grapefruits omdat deze de maag kunnen irriteren.

Groente

Dagelijks twee ons groente is een must voor ons lichaam, omdat daar vele noodzakelijke voedingsstoffen in zitten. Maar niet alle groente wordt even makkelijk verteerd. Als je voor licht verteerbare groente gaat, kun je het beste groene bladeren kiezen, zoals spinazie of andijvie. Moeilijk te verteren zijn onder andere paprika, prei en ui.

Brood

Witbrood is licht verteerbaar, maar minder gezond. Dat geldt niet voor speltbrood. Zaken als roggebrood, croissants, krentenbrood en volkorenbrood kan je beter mijden als het gaat op licht verteerbaar voedsel. Zaken die als alternatief kunnen gelden zijn beschuit, crackers, liga en ontbijtkoek.

Drankjes

Als je aandacht wilt geven aan je maagdarmstelsel is het een goed idee om koffie te mijden, ook drankjes met prik of volle (chocolade)melk kan je beter laten staan. Ook alcohol vraagt veel van de spijsvertering en is dus geen goed idee. Er zijn vele lekkere drankjes over zoals vruchten- of kruidenthee, halfvolle of magere melk en drankjes zonder prik en te veel suiker.

Vlees en vis

In een gezonde en gevarieerde voeding hoort ook vlees thuis. Maar de meeste vleessoorten zijn niet licht verteerbaar. Magere vleessoorten zoals rosbief, kipfilet en fricandeau zijn aanraders als je gaat voor licht verteerbaar voedsel. Vis is natuurlijk een uitstekend alternatief voor rood vlees en de meeste vissoorten zijn geschikt in dat geval. Het is verstandig om bepaalde vissoorten niet te vaak te eten, zoals paling, zalm, haring en ansjovis.licht verteerbaar voedsel

Toetjes

Er is een grote keuze aan lekkere toetjes, die licht verteerbaar zijn. Vla, pudding, hangop en vruchtenmoes zijn allemaal aanraders. Maar vooral yoghurt is uiteraard altijd een topper.

Lees ook: Wat is fenegriek? De voordelen en bijwerkingen op een rij!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Is het verstandig om naar jouw ex-partner terug te gaan?

Door Redactie

Wat te doen bij een wespensteek?

Door Rosalyn van Moorselaar

Dit zijn de beste natuurlijke spierversterkers

Door Rosalyn van Moorselaar

Beginnen met fitness? Zo vind je de beste sportschool

Door Redactie

Reageer op dit bericht