Mensen zijn bang voor het onbekende, moeders voor social media

post afbeelding

Exclusief interview met: Jeanet Bathoorn (Social Media expert)
Tekst: Evelien Nederhoed

In de bios, op school, aan tafel… Inmiddels is het beeld van pubers van wie hun hand vastgekleefd zit aan hun mobiel, eerder gemeengoed dan uitzondering. Raken we de realiteitszin niet een beetje kwijt? Volgens social media expert Jeanet Bathoorn niet, maar maat houden is essentieel. ‘Blijf erover praten met je kinderen. Maat houden is namelijk de verantwoordelijkheid van de ouders.’

Online contact is niet minderwaardig

‘Veel ouders hebben een negatief gevoel bij social media’, legt Jeanet uit. ‘Daarom raad ik ouders aan ook zelf een profiel aan te maken. Pas dan snap je hoe leuk social media kan zijn! Het blijft een feit dat mensen vaak ergens op tegen zijn totdat ze eraan gewend raken. Neem bijvoorbeeld de trein. Toen deze medio 19e eeuw ging rijden, zouden de koeien van slag raken en geen melk meer produceren, dachten veel boeren. Niets bleek minder waar. De trein werd een ongekend succes. En toen internet op de werkplek kwam, werd het massaal afgesloten. Werkgevers handelden uit pure angst. Inmiddels is iedereen eraan gewend. Online contact is niet minderwaardig aan offline contact. Waar het uiteindelijk om draait is dat je ermee om leert gaan.’

Een beetje socialer…

Het was 2005 toen Jeanet Bathoorn de kracht van LinkedIn ontdekte. ‘Ik was werkzaam in internet recruitment. Zonder dat ik ervoor hoefde te betalen kon ik via LinkedIn mensen zoeken. Geweldig! Op een gegeven moment ben ik LinkedIn-trainingen gaan geven. Toen Twitter in opkomst raakte ben ik me ook hierin gaan verdiepen. Mensen stelden me veel dezelfde vragen. Daarom besloot ik een boek te schrijven: Get Social. En hoewel we, de uitgever en ik, het van tevoren niet verwachtten, verkochten we in een mum van tijd 20.000 exemplaren.’ Inmiddels is ook boek nummer twee uitgebracht, genaamd Get Social in Business. Het schrijven van boeken omschrijft Jeanet als ‘heerlijk werk’. Ze vertelt: ‘Het dwingt je om dieper in de materie in te gaan, zodat je deze ook anderen duidelijk kan maken.’

Auto’s testen

Mede dankzij haar succesvolle boeken is Jeanet een veelgevraagd gastspreker. Daarnaast staat ze in de top 10 van social media influencers. En dan gaan er deuren voor je open. Zo heeft ze onlangs een elektrische auto mogen testen. Maar er zijn meer aspecten aan het zelfstandig ondernemerschap die Jeanet erg leuk vindt. ‘Het mooiste aan ondernemerschap is vrijheid. De ontwikkelingen op mijn werkgebied gaan bovendien ongelooflijk snel, daarom verveelt het nooit. Onlangs heb ik bijvoorbeeld een trainingsprogramma opgezet waarbij mensen in zeven maanden de fijne kneepjes van social media marketing leren. Onder andere ontwikkelingen en trends komen in deze training naar voren.’

Ontvrienden

Op de vraag of Jeanet een voorbeeld van een trend kan noemen, antwoordt zij kort en krachtig. ‘Je ziet dat mensen steeds vaker ontvrienden en terug naar de basis gaan; een kleiner sociaal netwerk van ‘echte’ vrienden.’ Maar social media kan ook voor heel andere doeleinden worden ingezet, niet alleen het onderhouden van je contacten. Zo hamert Jeanet erop dat je met social media heel makkelijk je doelen strategisch kunt inzetten. ‘Stel je bent allergisch voor gluten. Via social media zijn er veel punten waar mensen kennis delen. Hoe makkelijk is het dan om daar je kennis te vergaren? Wanneer je het doel aan het middel koppelt, levert het gegarandeerd wat op!’


GD Star Rating
loading...

Reageer op dit bericht