Met deze 7 tips woont u langer zelfstandig thuis

post afbeelding

De overheid stimuleert het langer zelfstandig blijven wonen door ouderen. Dat heeft uiteraard veel te doen met de financiën. Maar het is vaak ook voor ouderen gewoon plezierig om te blijven wonen in een vertrouwde omgeving. Met de hulpmiddelen van vandaag is dat vaak ook mogelijk tot een erg hoge leeftijd. Hierbij is het vaak dan wel verstandig om een aantal dingen al voor te bereiden. Hieronder vindt u een aantal tips.

1. Een traplift kan een uitkomst zijn

Een huis met trap is het meest voorkomende woning in ons land. Maar een trap kan op een bepaald moment een echt obstakel gaan vormen. Dat hoeft echter niet als u kiest voor een traplift. Kijk bijvoorbeeld eens bij Triwa trapliften naar de mogelijkheden die er zijn. In feite kan iedere trap worden voorzien van dit handig hulpmiddel. Informeer ook eens bij uw gemeente of die subsidies verleent voor deze aanpassing om uw woning ook op hoge leeftijd te kunnen blijven bewonen.

2. Domotica

Misschien bent u niet zo’n voorstander van de moderne techniek. Toch zijn er mooie opties die u goed kunt gebruiken in huis. Wat dacht u bijvoorbeeld van een deurbel met camera of een afstandsbediening om het licht elders in huis aan te doen? De bekendste domotica-toepassing is wellicht de alarmknop. Deze zou eigenlijk iedereen bijvoorbeeld in de vorm van een mooi horloge moeten dragen na een bepaalde leeftijd.

3. Maak vaste afspraken met familie of bekenden

Onder alleenstaande senioren komt eenzaamheid regelmatig voor. Vaak is het een drempel die te hoog lijkt te worden en het gevoel dat anderen lastig worden gevallen. Maak gewoon vaste afspraken met familie en kennissen. Hierdoor voorkomt u thuis een isolement en in de meeste gevallen doet u ook de ander een plezier.

4. Durf hulp te vragen

Vaak wordt zelfstandig wonen een probleem omdat een oudere het moeilijk vindt om hulp te vragen. Een helpende hand kan soms een moeilijk probleem simpel oplossen. Praat er eens over met uw buren of familie. Ondersteunen is niet altijd mogelijk, maar ga er ook niet voorshands vanuit dat er geen opties zijn.

5. Blijf uw hobby’s doen of zoek nieuwe

Een hobby houdt u bezig en regelmatig brengt het u ook in contact met anderen. Als u momenteel geen hobby hebt, bekijk dan eens wat er in de buurt zoal in groepsverband wordt georganiseerd. Daar zit beslist iets bij dat u ook leuk zal vinden.

6. Blijf bewegen

Thuis blijven kan soms comfortabel zijn, maar regelmatig bewegen is echt een must om gewrichten en spieren soepel te houden. Het hoeft geen fysiek zware sport te zijn en u moet ook voorkomen dat u met tegenzin een activiteit begint. Ook hier zijn er beslist mogelijkheden om in groepsverband te bewegen. Uiteraard is wandelen of fietsen ook een uitstekende optie om te blijven bewegen.

7. Ventilatie

Wist u dat vooral ouderen in de koudere maanden vergeten te ventileren. Dat is niet goed voor uw gezondheid en ook niet voor uw interieur. Zet af en toe een raam een poosje open. Dat frist alles op.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Mobiliteit & gezondheid bij senioren: dit zijn de meest voorkomende gezondheidsklachten

Door Redactie

Last van netvliesloslating?

Door Redactie

De voordelen van collectieve bedrijfsfitness

Door Redactie

De behandeling van rugklachten in een notendop

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.