Na werk geen energie meer? Je bent niet de enige

post afbeelding

Uit een stresstest van Fonds Psychische Gezondheid blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders na het werk geen energie meer om dingen te doen. De test is door meer dan 74.000 mensen ingevuld.

De test geeft inzicht in onder andere ontspanning, herstel en mate van assertiviteit. In de test geeft 61% van de mensen opvallend genoeg aan dat als het werk hen teveel wordt, zij nog harder gaan werken. Dat je harder gaat werken als het werk je boven het hoofd stijgt is begrijpelijk, maar niet wenselijk. Het is het tegenovergestelde van wat je zou moeten doen om werkstress en uiteindelijk een burn-out te voorkómen. Juist als je teveel op je bord hebt is het belangrijk om momenten van ontspanning in te lassen en te leren ‘Nee’ te zeggen.

Aanhoudende spanningsklachten

Werkstress hoeft niet veroorzaakt te worden door de werksituatie alleen. Ook de combinatie van hoge werkbelasting met belasting in het privéleven kunnen voor stressklachten zorgen. Wanneer in de privésituatie bijvoorbeeld sprake is van een echtscheiding, sterfgeval of andere ingrijpende gebeurtenis, dan kan dit een dusdanige belasting met zich meebrengen dat iemand het werk dat hij of zij normaal doet, niet aankan. Aanhoudende spanningsklachten kunnen ervoor zorgen dat iemand minder goed functioneert op het werk.

Lichamelijk en geestelijk totaal uitgeput

Wat de oorzaak van de werkstress ook is, het is belangrijk om deze aan te pakken. Stressklachten hebben een belangrijke functie: ze zijn de eerste signalen dat iemand teveel hooi op zijn vork neemt. Het is belangrijk om deze signaleren niet te negeren en er iets aan te doen. Doet iemand dit niet, dan kunnen de stressklachten zich blijven opstapelen en uiteindelijk zelfs resulteren in een burn-out. Dit betekent letterlijk ‘opgebrand zijn’. Iemand is dan lichamelijk en geestelijk totaal uitgeput en is nauwelijks in staat om activiteiten uit te voeren. Het is daarom van groot belang dat er veel aandacht uitgaat naar het voorkómen van stressklachten.”

Stel haalbare doelen

Is het voor jou tijd om je werkdruk of stress aan te pakken? Check dan eens de website van Fonds Psychische Gezondheid. Hier vind je tien tips om werkstress aan te pakken. Een van die tips is: ‘Stel haalbare doelen’, een andere ‘Leer te accepteren’.

Bron: Fonds psychische Gezondheid


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Zo raak jij op vakantie minder snel aan de diarree

Door Gast Blogger

Bah! Op vakantie met een koortslip

Door Gast Blogger

Vruchtbaarheid: de kwaliteit van sperma

Door Redactie GezondTotaal

Gezonde levensstijl: productiever op het werk

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht