Een fijne ochtendroutine die jou energie geeft!

post afbeelding

Ochtendmensen hebben over het algemeen de meeste energie gedurende de ochtend. Deze mensen hebben er geen moeite mee om vroeg uit de veren te zijn en beginnen de dag productief met wat werken, sporten of huishoudelijke taken. Avondmensen zullen van dit idee waarschijnlijk lichte paniekgevoelens krijgen en kiezen liever voor een extra uurtje slaap. Toch kunnen we niet ontkennen dat de wijze waarop onze ochtenden verlopen vaak de toon zet voor de rest van de dag. Een fijne, positieve ochtendroutine is dus voor iedereen van belang. De vraag is alleen: Hoe creëer je zo’n routine?

De perfecte ochtendroutine: Bestaat het?

Laten we bij het begin beginnen: Als jij van nature een avondmens bent en het idee van vroeg opstaan jou eigenlijk bij voorbaat al tegenstaat, dan moet je vooral niet te veel verandering van jezelf gaan verwachten. Net als met diëten of in één keer vijf keer per week willen gaan hardlopen, zal dit plan waarschijnlijk vrij snel stranden. Zonde! Dé perfecte ochtendroutine bestaat namelijk helemaal niet. Wat voor de één werkt, zal voor de ander uitmonden in één groot frustratie- feest.

Ja, er bestaan zeker een heleboel boeken die jou fijne handvatten zullen bieden voor een goede ochtendroutine. De ene tip zal meer bij jou passen, dan de andere. Hieronder zal ik enkele tips geven op zowel mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel gebied die jou mogelijk kunnen helpen om met een energiek gevoel de dag te beginnen. Zie het als een menukaart en kies wat bij jou past.

Ochtendroutine: Mentaal

Er is niets fijner dan mentaal fit de dag te beginnen. Mentaal verwijst naar alles wat te maken heeft met jouw geest. Denk hierbij aan dromen, plannen en doelen.

Soms helpt het om, zodra je opstaat, bijvoorbeeld drie hoofddoelen van die dag op te schrijven. Welke taken wil jij aan het eind van de dag afgerond hebben? Schrijf dit voor jezelf op zodat je je bewust bent van deze doelen en je taakgericht aan het werk kunt. Zorg er voor dat je geen ellenlange to do- lijst maakt. Dit leidt gegarandeerd tot een gevoel van falen en zo doe je jezelf tekort.

Wat ook kan helpen om jouw geest gedurende de ochtend te activeren, is het lezen van de krant of een (informatief) boek. Lezen is mentaal erg gezond en door iets te lezen wat jou inspireert krijg je vanzelf positieve energie om iets van deze dag te gaan maken!

Ochtendroutine: Emotioneel

Aandacht geven aan je emoties, gevoelens en relaties is belangrijk om goed in je vel te zitten. Verbinding maken met je innerlijke belevingswereld zorgt ervoor dat je meer rust ervaart en dus ook met minder stress aan de dag kunt beginnen. Welke acties helpen jou om op emotioneel gebied sterk de dag te beginnen?

Maak een lijstje met dingen en mensen waar je dankbaar voor bent. Vaak beginnen we de dag met een gevoel van “moeten”. Als je de dag begint met het opschrijven van bijvoorbeeld vijf zaken waar je dankbaar voor bent, zul je waarschijnlijk een heel ander gevoel ervaren. Natuurlijk kunnen dingen tegenzitten en zul je als een berg opzien tegen die presentatie of dat moeilijke gesprek, maar dit gevoel zal minder intens zijn na het maken van zo’n positief lijstje.

Sta in contact met mensen die jou een fijn, positief gevoel geven. We hebben allemaal mensen in ons leven die ons altijd een goed gevoel geven. Spreek met deze persoon af om in de ochtend telefonisch of via WhatsApp even bij te praten. Dit geeft gegarandeerd energie voor de rest van de dag!

Ochtendroutine: Fysiek

Fysieke inspanning in de ochtend kent verschillende voordelen. Zo zorgt een rondje hardlopen in de ochtend voor een ontspannen lichaam en geest. Je zult hierdoor meer gestructureerd aan je dag beginnen. Dit geldt overigens niet alleen voor een rondje hardlopen. Een online yoga training of een halfuurtje wandelen zal ditzelfde effect hebben. Bovendien kun je het sporten direct van je to do- lijstje afhalen en ben je in de avond dus echt vrij.

Een andere tip: Maak een voedzaam ontbijt. Veel mensen zijn van mening dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag vormt. Na een nacht slaap, heeft jouw lichaam nieuwe energie nodig om te kunnen presteren. Maak een verse groene smoothie om vroeg op de dag al een heleboel vitamines binnen te krijgen.

Ochtendroutine: Spiritueel

Bij spiritualiteit ligt de nadruk op jouw persoonlijke innerlijke ervaring. Hierbij gaat het om het loslaten van materiële, vergankelijke zaken en aandacht schenken aan de dingen die écht belangrijk zijn.

Een korte ochtendmeditatie kan ervoor zorgen dat je op een ontspannen manier de dag zult starten. Doordat de dag van vandaag nog niet echt begonnen is, zul je je waarschijnlijk beter kunnen focussen op de meditatie. Door nu wat tijd voor jezelf te nemen, zul je rust ervaren en door de dag heen beter bestand zijn tegen stress.

Wat ook helpt om meer in het hier en nu te zijn, is het maken van een wandeling in de natuur. Groene landschappen verhogen bijvoorbeeld het serotonine gehalte. Serotonine is een neurotransmitter die kalmerend werkt op onze stemming en emoties. Daarnaast zorgt zon voor het aanmaken van vitamine D3. Vitamine D3 is weer van belang voor ons metabolisme en de gezondheid van onze botten!

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een idee gevormd hoe je jouw dag zo positief mogelijk kunt beginnen!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

5 redenen waarom je ouders een hoortoestel zouden moeten dragen

Door Redactie

Gezond thuiswerken, hoe doe je dat?

Door Redactie

Vijf apps voor minder stress

Door Redactie

Waar moeten goede mondkapjes aan voldoen?

Door Redactie

Reageer op dit bericht