Omgaan met sociale druk tijdens het afvallen

post afbeelding

Je hebt het besluit genomen om te werken aan je gezondheid. Je staat eerder op om gezond te ontbijten en neemt een salade mee naar je werk. Tijdens de lunch schuif je aan bij je collega’s en je kunt wellicht al raden welke opmerking je krijgt over je gezonde maaltijd. Je collega’s zetten je onbedoeld in de spotlight door je allerlei vragen te stellen. Niet iedereen is in deze situatie op zijn of haar gemak.

In dit artikel geef ik mijn mening over hoe je het beste met sociale druk kan omgaan.

Hoe sociale druk ontstaat

Diep van binnen weten we allemaal dat we niet het maximale uit onze gezondheid halen. We kunnen de potentie om gezonder te worden onderdrukken, of kunnen actie ondernemen. Als je iemand bent die actie neemt, pikt je omgeving het direct op. Je vrienden, familie en collega’s kunnen er op verschillende manieren mee omgaan. De mooiste manier is als ze je steunen en misschien zelf ook veranderingen maken. Je moedigt elkaar aan en er ontstaat een sterkere band.

Negatieve druk

Er is ook een negatieve vorm van sociale druk. Dit ontstaat wanneer er langdurig vervelende grapjes worden gemaakt. Ik geloof dat sociale druk ontstaat, omdat je mensen met jouw gezonde eetgewoontes indirect uitdaagt om ook gezond te eten. Diep van binnen heeft iedereen een reden om gezonder te eten. Als je het voortouw neemt en een voorbeeld stelt, kunnen anderen je volgen of zich ertegen verzetten door het belachelijk te maken.

Wat kun je eraan doen?

Als je sociale druk ervaart, heb je een paar opties. Je kunt de discussie aangaan, wat vaak leidt tot wederzijdse frustratie. Je kunt het negeren, alleen los je daar het probleem niet mee op. Je kunt er het beste voor zorgen dat anderen zich kunnen relateren aan jouw keuze. Aan je collega’s vertel je bijvoorbeeld: door gezonder te eten val ik niet alleen af, maar heb ik minder last van die vervelende middagdip, waardoor ik productiever ben.

Spiegel voorhouden

Ook kun je de vinger op de zere plek leggen door met een glimlach te zeggen: “Ik begrijp dat je je niet helemaal kunt vinden in mijn keuze om gezond te eten. Kan het zijn dat dit je eraan herinnert dat je zelf ook iets aan je gezondheid zou moeten doen?” Op een reactie als deze zijn weinig mensen voorbereid. Je kunt hiermee de standaard gedachtegang van een ander doorbreken en daarna samen iets constructiefs bedenken.

Mijn persoonlijke situatie

Ik huur een kleine kantoorruimte in een gebouw waar meerdere bedrijven zitten. In de eerste dagen dat ik tijdens de gezamenlijke lunch mijn salade tevoorschijn haalde, kreeg ik verschillende opmerkingen. De leukste vond ik: ‘waarom eet je dat konijnenvoer?’ Ik legde de persoon in kwestie uit dat ik de afgelopen twee weken meer dan 50 uur per week heb gewerkt en dat als ik productief wil blijven, ik dat niet red op brood, pasta en rijst. De reactie die ik kreeg was verrassend. Hij gaf toe vaak moe te zijn en wist niet dat gezonde voeding zijn werkprestaties zou kunnen verbeteren. Hij eet nu zelf ook regelmatig een salade tijdens de lunch en probeert anderen ook positief te beïnvloeden.

Hoe ga jij om met sociale druk? Laat hieronder je reactie achter.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips hoe om te gaan met de vele dagelijkse eetkeuzes

Door Redactie GezondTotaal

6 tips voor gezonder en fitter op het werk

Door Gast Blogger

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Het leed dat emotie eten heet

Door Dafne van der Meer

Reageer op dit bericht