Ontspannen is goed voor de gezondheid

post afbeelding

Ontspannen is goed voor de gezondheid: dat weet iedereen. Waarom vinden veel mensen het dan zo lastig om hiernaar te handelen? We zijn allemaal druk, druk, druk en ondanks dat we weten dat ontspanning een absolute must is, ervaren veel van ons dat we veel te weinig aan ontspanning toe komen. Dat is een kwalijke zaak. Iedereen moet zijn/haar stress kwijt kunnen. Wanneer wij “stress” schrijven, bedoelen wij dit in de brede zin van het woord: impulsen en indrukken die je gedurende de dag te verwerken krijgt. Maar hoe zorg je er nu voor dat je voldoende ontspant? Wij hebben enkele concreet toepasbare tips voor je.

Sta bewust stil bij hoe jij je voelt

We gaan altijd maar door, door, door en letten daarbij vaak onvoldoende op onze eigen grenzen. Dat is kwalijk. Voor je het weet loop jij jezelf voorbij. Denk je dat dit overdreven is? Bedenk je dan wel dat jaarlijks honderdduizenden mensen te kampen krijgen met overspannenheid en zelfs burn-out klachten. De eerste stap om dit te voorkomen, is om bewust stil te staan bij hoe jij je voelt. Negeer signalen van je lichaam niet. Voel jij je vermoeid of heb je vaak een slecht humeur? Ga dan actief op zoek naar de oorzaken en tref maatregelen.

Geef je grenzen aan en pak bewust tijd voor jezelf

Het is belangrijk om je grenzen aan te geven. Voor sommige mensen is dit lastig, voor anderen niet. Je verdient het echter. Door goed je grenzen aan te geven en duidelijk te zijn naar je omgeving zorg je ervoor dat je voldoende tijd voor jezelf vrijmaakt. Bovendien zal dit voor je omgeving niet als een verrassing komen: je geeft immers op tijd aan waar voor jou de grens ligt en waar je behoefte aan hebt.

Inspanning is ook ontspanning

Ontspanning komt in vele vormen. Lekker relaxen of tijd besteden aan je hobby of passie zijn bekende vormen van ontspanning. Maar inspanning is ook ontspanning. Door regelmatig te bewegen zorgt je ervoor dat je stress kunt verwerken en spanning uit je lichaam verdwijnt. Bovendien maak je met fysieke inspanning gelukshormonen aan. Na een goede hardloopsessie of workout in de gym voel jij je niet voor niets zo lekker. Wissel ontspanning dan ook af met inspanning.

Zorg voor de juiste omgeving

Om echt te kunnen ontspannen heb je de juiste omgeving nodig. Bepaal voor jou wat die omgeving is. Dat kan je huiskamer zijn, je hobbykamer of misschien zelfs de badkamer. Waar je ook voor kiest: zorg voor een omgeving waarin je echt tot rust kunt komen. De juiste lampen zijn hiervoor cruciaal. Licht is ontzettend belangrijk voor je gemoedstoestand. Warme led verlichting of sfeervolle lavalampen dragen sterk bij aan je gevoel en de mate waarin je kunt ontspannen. Omring jezelf met elementen waar jij relaxt van wordt. Dat kan ‘m zitten in licht, kleuren, geluiden en geuren. Stel jezelf in staat om echt te ontspannen: maak tijd vrij en zorg voor de juiste omgeving.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips om lichamelijke klachten tijdens het thuiswerken te verminderen

Door Redactie

Je gezondheid op peil houden als zzp’er

Door Redactie

Tips voor het maken van lekkere recepten met veel groente

Door Redactie

De voordelen van groentesappen

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.