Optimale houding

post afbeelding

Wanneer je werkt, krijg je te maken met werkhoudingen en werkomstandigheden die belastend zijn voor je lijf. Niet alleen het zicht op je werk, zeker ook je houdings- en bewegingsgewoonten spelen hierbij een rol. Hiervan ben je je meestal niet bewust, totdat er klachten ontstaan. Je lichaam alarmeert je.

Een optimale zithouding

Zitten, staan, lopen, het gebeurt vaak onbewust. Om dit te veranderen zul je je bewust moeten worden van jouw werkwijze. En hiervoor aandacht moeten ontwikkelen. Je hebt kennis nodig om te weten wat een optimale houding is. Je zult er niet bij stil hebben gestaan, ook de ademhaling heeft een grote impact op de houding.

De ideale manier van zitten is vóór op de stoel en in 4 rechte hoeken. Zorg er altijd voor dat je op je zitbeenknobbels (dit zijn de botjes onder je zitvlak) zit. De voeten staan plat op de grond. Je maakt een rechte hoek van 90° tussen voet en onderbeen, tussen onderbeen en bovenbeen, tussen bovenbeen en romp en tussen hals en kin. Je oren zitten zo veel mogelijk boven je schouders. Trek je schouders nooit op! En maak geen holle rug. Plaats de voeten in een kleine spreidstand met de hielen iets dichter bij elkaar dan de voorvoeten (er ontstaat een V-tje). Als je niet gewend bent om zo te zitten, doe het dan een keer per dag een minuut lang en bouw het langzaam op.

De top 3 van ergonomische fouten

Mocht je een zittend beroep hebben en zeker ook als je thuis achter je pc of laptop werkt, dan kunnen er veel klachten op de loer liggen. In onderstaande tabel de top 3 van ergonomische fouten*. Voorkom pijn of RSI/KANS-klachten met de juiste houding en bewegingen.

 

89% houdt de muis verkeerd vast

88% heeft een verkeerde typtechniek

84% heeft het toetsenbord verkeerd s

Ergonomische fout

Je pols buigen terwijl je je muis pakt en daarbij je arm te ver voor/van je lichaam houden.

Ergonomische fout

Je pols op het polsmatje duwen. En met teveel kracht op de toetsen ‘rammen’.

Ergonomische fout

Je toetsenbord staat te hoog.

Juiste houding en beweging

Houd je pols recht en pak de muis losjes vast. Houd je bovenarm naast je lichaam.Laat lucht onder je oksels waaien (dus niet strak tegen je lichaam, dit belemmert je ademhaling). Je elleboog is gebogen in een hoek van 90 graden. Laat om te beginnen de muis zoveel mogelijk los. En mocht je de muis vast houden, strek je middelvinger geregeld over de muis weg. Hiermee strek je jouw wervelkolom!

Juiste houding en beweging

Bereik de juiste toets door je bovenarmen te bewegen, in plaats van je pols te buigen. Typ rustig om de druk op je vingers te verminderen. Het is goed om geregeld je vingers uit te strekken naar de toetsen.

Wist je dat je lichaam zo gebouwd is dat we bijna altijd in de buigspanning zitten?  

Juiste houding en beweging

Zet je toetsenbord op ellebooghoogte. Staat je toetsenbord op je bureau, stel de armleuningen van je stoel zo af dat ze gelijk zijn met je bureau. Werk je aan een te hoge (keuken)tafel, ook dan moet je blijven bewegen. Het is de bedoeling dat je beweeglijk zit. Veer de weerstand van de stoelzitting rustig weg, alsof je loskomt van de stoel. En groei een beetje.  

 

 

* Bron: Center for Occupational and Environmental Neurology

Corrie Wierda is gediplomeerd Ismakogiedocent en aangesloten bij De Nederlandse Anne Seidel Ismakogievereniging                            


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Het ene pilletje is het andere niet!

Door Colette Rombouts

Seks met rugpijn. Hoe dan?

Door Gast Blogger

Migraine? Hooikoorts? Een familieopstelling kan de oplossing zijn!

Door Miriam van Kreij

Je gewoonten veranderen. Het kan!

Door Ires Libert

Reageer op dit bericht