Rusteloze benen: oorzaken en tips

post afbeelding

Een aantal keer kregen we een vraag over rusteloze benen. Reden om diverse sites hierover te raadplegen. De medische term is Restless Legs Syndrome (RLS). Letterlijk vertaald ‘rusteloze benen syndroom’. Een volgens de NVvN vervelende aandoening die relatief vaak voorkomt. Zo’n 1 op de 20 mensen lijdt er aan en treedt vooral op vanaf de middelbare leeftijd.

De klachten

Mensen met RLS hebben klachten van een jeukend, kriebelend of rusteloos gevoel in de benen. De klachten treden met name op tijdens rust en zijn daarom in de avond en nacht erger dan overdag. Mensen die lijden aan RLS hebben een enorme drang om de benen te bewegen. Gedurende het bewegen nemen de klachten af. Zodra men stopt met bewegen, nemen de klachten weer toe.

Schokkende benen

Bij een deel van de mensen met RLS is er daarnaast sprake van kortdurende, schokkende bewegingen van de armen of benen tijdens de slaap. Dit wordt Periodic Limb Movement Disorder genoemd. Vaak merkt alleen de partner deze schokken en niet de persoon zelf. Het onaangename gevoel in de benen en het nachtelijke schokken kunnen het slapen ernstig verstoren en daardoor een negatieve invloed hebben op je algehele welbevinden.

Oorzaak niet direct aanwijsbaar

De exacte oorzaak van RLS is onbekend. Bij sommige mensen is de aandoening (deels) erfelijk bepaald. Verder lijkt een stoornis in de ijzerstofwisseling of dopamine-stofwisseling een rol te spelen. Dopamine is een stof die belangrijk is bij de overdracht van signalen tussen zenuwcellen. Van een aantal aandoeningen of omstandigheden is bekend dat zij RLS kunnen veroorzaken of verergeren, bijvoorbeeld: zwangerschap, de ziekte van Parkinson, ijzertekort, nierfunctiestoornissen, schildklierproblemen en bepaalde medicijnen.
Bij de meeste mensen is echter geen specifieke oorzaak te achterhalen.

Onderzoek en diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van het klachtenpatroon van de betreffende persoon. Met bloedonderzoek kan worden vastgesteld of er sprake is van bijvoorbeeld een ijzertekort. Incidenteel wordt gebruik gemaakt van aanvullend onderzoek zoals bijvoorbeeld een slaaponderzoek (polysomnografie).

Aanpak bij bekende oorzaak

Als er sprake is van een aanwijsbare oorzaak, behandelt men deze zo ver dit kan. Als bijvoorbeeld het gebruik van medicijnen een rol lijkt te spelen dan is het mogelijk een optie om de medicatie te stoppen of de medicijnen te vervangen. Verder hebben onderstaande maatregelen en adviezen doorgaans een gunstig effect op de klachten:

  • Veel bewegen, maar niet laat op de avond
  • Vaste slaap- en waaktijden aanhouden
  • Gebruik van alcohol en cafeïne (bijvoorbeeld koffie, energiedranken) vermijden/verminderen
  • Warme of koude voetbaden nemen
  • Tot slot. Afhankelijk van de ernst kan je behandelend arts je medicijnen voorschreven om de klachten onder controle te krijgen.

Bron: NVvN

Aanvulling: 10 tips tegen rusteloze benen

Volgens Robert Jan Hendriks van OptimaleGezondheid.nl kun je bij lichtere vormen van RLS vaak al heel veel winst behalen bij het aanpassen van je leefstijl en dagelijkse gewoontes. Ook kun je dagelijkse gewoontes aanpassen naast de medicatie die je van de huisarts krijgt.

Zijn tien tips die je volgens Hendriks te allen tijde toe kunt passen, zonder bijwerkingen of andere nadelige effecten:

Ga slapen als je moe bent
Het klinkt zo eenvoudig, maar in de praktijk blijkt vaak anders. Op het moment dat je je moe begint te voelen, is dat een duidelijk signaal van je lichaam dat je moet gaan slapen. In veel gevallen ga je dan toch nog even tv kijken of een boek lezen. Luister naar je lichaam om de kans op snel slapen zo groot mogelijk te maken.

Regelmaat in je dag en je nacht
Natuurlijk met het vorige punt in je achterhoofd, is het ook belangrijk om je dag- en nachtritme zo regelmatig mogelijk te houden. Door regelmaat gaat je lichaam hier aan wennen en je biologische klok wordt hierop afgesteld. Hoe meer regelmaat, hoe groter de kans dat je snel slaapt en de hele nacht doorslaapt. Dit is met name effectief bij een lichte vorm van RLS waar je niet zo heel erg snel wakker van wordt.

Je slaapkamer
Kijk eens kritisch naar je slaapkamer: Is de temperatuur goed? Heb je een goed matras en kussen? Is er geen onnodig licht van bijvoorbeeld een wekker? Een goede slaapomgeving bevorderd het slapen zelf. Probeer er alles aan te doen om deze omstandigheden zo ideaal mogelijk te maken voor jou.

Lichaamsbeweging
Ga sporten! Jazeker, heel erg goed voor een algemeen gezonde leefstijl. Minimaal 4 x per week ongeveer een uur sporten is het minimale. Dit kan variëren van wandelen, joggen, tennissen etc. Maakt niet uit, als je maar lekker in beweging bent.

Te vermijden voeding
Een gezond en gevarieerd voedingspatroon bestaat in dit geval uit het feit dat je beter frisdranken, koffie en thee kunt mijden. Ook alcohol zal de RLS beslist geen goed doen.

Stop met roken
Een inkopper, maar toch een belangrijk punt. Stop met roken. Dit zal je algehele gezondheid bevorderen, je immuunsysteem bevorderen en je dopamine-productie meer in balans brengen.

Enkele uren voor het slapen gaan
Het is belangrijk om enkele uren voor het slapen gaan geen grote maaltijden meer te nuttigen, geen alcohol meer te gebruiken, geen koffie/thee/cola meer te drinken en geen drugs te gebruiken. Als je een roker bent, raad ik je aan om gedurende deze laatste uren ook niet meer te roken.

Massage
Een dagelijkse massage van je benen zorgt voor een betere bloeddoorstroming. Daarnaast werkt een massage, in het algemeen, erg rustgevend en geeft je een prettig gevoel. Jawel, je hersenen gaan dopamine aanmaken! Prima tegen Rusteloze Benen!

Strekoefeningen
Probeer iedere dag wat rek- en strekoefeningen te doen, maar overdrijf dit niet. Het is een hulpmiddel en zeker niet een alleenstaande oplossing.

Actie tussen de lakens
En als laatste een aangename oplossing voor het extra aanmaken van dopamine: Actie tussen de lakens! Jawel, een goede vrijpartij zorgt voor extra aanmaak van Dopamine in je hersenen waardoor je prettiger voelt. Maar de extra aanmaak heeft zeker ook een positieve werking tegen rusteloze benen.

Hoog sensitief (HSP)

Volgens Femke de Grijs (toegepast psychloog) kan hoge sensitiviteit ook een rol spelen bij onrustige benen. Femke veronderstelt dat het hoog gevoeligheid of hoog sensitiviteit een onderschatte oorzaak is voor rusteloze benen. Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoogsensitief, zo valt te lezen op de site van de Grijs.

Meer weten? Check dan de site van stichting RLS


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Alles over anorexia nervosa

Door Redactie GezondTotaal

Diabetes. Een sluipmoordenaar?

Door Gast Blogger

5 dagen zondigen: grote impact op je lichaam

Door Redactie GezondTotaal

Olympische been- en biloefeningen

Door Redactie GezondTotaal

Reageer op dit bericht