Zo creëer je een rustgevende avondroutine!

post afbeelding

Zowel een goede energieke ochtendroutine, als een fijne rustgevende avondroutine vormen een belangrijk onderdeel van de dag. De manier waarop jij je dag afsluit, bepaalt de kwaliteit van jouw nachtrust en dus de start van morgen. In dit artikel beschrijf ik een aantal manieren om te kunnen ontspannen.

Manieren om te ontspannen

Gedurende de dag worden we overladen met prikkels. Niet alleen op de werkvloer wordt onze aandacht gevraagd, ook binnen ons persoonlijke leven willen we onze vrienden en familie voldoende liefde en tijd geven. Voor we het weten is de dag alweer voorbij en hebben we geen tijd gehad om ons hoofd, dat inmiddels bijna overloopt door alle prikkels en gedachten, leeg te maken.

Eenmaal in bed kiezen we vaak voor de makkelijke weg: Netflix wordt nog even aangezet en ondertussen scrollen we nog over onze Instagram timeline. Niet de meest ontspannen en gezonde manier om onze dag af te ronden. De vraag is: Hoe kunnen we het beste ontspannen? Vooral in tijden van stress lijkt zo’n fijne avondroutine onmisbaar.

Maak een wandeling/ rustig bewegen

Na een lange werkdag, heb je vaak echt geen zin om je nog eens flink in het zweet te werken tijdens een intensieve work-out. Alleen de gedachte hieraan kan al paniekgevoelens veroorzaken en dit willen we juist vermijden. Kies daarom voor een rustig rondje wandelen. Bel een vriendin om mee te gaan of trek er in je eentje even lekker op uit. Vooral nu de zon ‘s avonds steeds iets langer te zien is, is wandelen echt geen straf. Wist je trouwens dat wandelen tientallen positieve effecten heeft op zowel ons lichaam als ons brein? Zo zorgt wandelen voor een creatieve geest, heeft het een positief effect op ons humeur en natuurlijk verbrand je ook de nodige calorieën.

Schrijf gedachten en gevoelens op

Door gedachten en gevoelens op te schrijven, orden je als het ware je brein een beetje. Soms worden we zo meegesleurd door alle hectiek van de dag, dat we geleefd worden en ons niet bewust zijn van onze gevoelens en waar deze gevoelens vandaan komen. Door je dag op papier te zetten, zul je merken dat je rust ervaart en klaar bent voor een nieuwe dag met nieuwe ervaringen!

Plan je volgende dag

Nadat je jouw gedachten en gevoelens op papier hebt gezet, is het fijn om al een planning te maken voor de volgende dag. Wat wil ik doen? Wie wil ik zien of spreken? En, de meest belangrijke vraag: Hoe zorg ik morgen voor ontspanning? Schrijf misschien al wat manieren op om te kunnen ontspannen.

Kies een fijne serie of film

Te veel schermtijd is niet aan te raden. Vooral als je veel last hebt van stress en onrust. Desalniettemin is het soms heerlijk om een goede serie of film te kijken ter ontspanning. Echter, dit brengt ons naar het volgende punt!

Schermen uit na 22.00

Ja, het is vaak moeilijk om de uit-knop van je laptop of televisie te vinden als je middenin een fijne serie zit. Netflix maakt het ons, door het uitgebreide assortiment aan films en series, ook zeker niet makkelijk. Tip: Zorg dat een uur voordat je wilt slapen alle schermen uitstaan.

Lees een boek

Veel mensen lezen graag, maar benoemen geen tijd te hebben. Eigenlijk regelrechte onzin. Als je tijd hebt om urenlang over je timeline te scrollen, dan heb je ook tijd om een boek te lezen. Kost het iets meer moeite? Ja, maar dit is het zeker waard.

Onderzoek toont aan dat lezen zorgt voor minder stress en een verbeterde hersenactiviteit. Daarnaast zorgt lezen ervoor dat je een leuker mens wordt. Lezen zorgt ervoor dat je meer begrip hebt voor mensen en inzichten verkrijgt in het aangaan van relaties. Do we need to say more?!

Ademhalingsoefeningen + massage

Hoe te ontspannen wanneer je veel last hebt van stress? Verdiep je in het uitvoeren van ademhalingsoefeningen of boek een fijne massage (of kijk je partner eens lief aan). Door je spieren te laten ontspannen, komt je geest ook tot rust. Je voelt je vaak weer energiek en opgeladen voor een nieuwe dag.

Wees dankbaar

Kun je slecht slapen door piekergedachten? Vaak helpt het om te realiseren waar je dankbaar voor bent. Die lieve partner, fijne collega’s of dat positieve gevoel dat je kreeg na die work-out. Dankbaarheid zorgt ervoor dat je in het hier en nu leeft en ook de kleine dingen kunt waarderen!


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Coronapreventie: mondkapjes en andere maatregelen die je kunt nemen

Door Redactie

Thuis blijven wonen, maar wel met alle comfort

Door Redactie

Welke mondkapjes bieden de beste bescherming?

Door Redactie

Je kunt veel meer met CBD dan je denkt

Door Redactie

Reageer op dit bericht