Sinterklaas: schappen vol lekkernij

post afbeelding

We zien de kruidnoten en chocoladeletters al een tijdje in de winkel liggen. Nog even en dan is er het heerlijk avondje. Hoe kun je in die weken voor pakjesavond zorgen dat je niet teveel snoept?

Kleine porties

Er zijn mensen die het sintsnoepgoed vanaf november in huis halen. Zo’n regel zou je toe kunnen passen als het voor je werkt. Ook kun je een of twee dingen kopen die je lekker vindt en hier met mate van eten. Kleine porties maken een groot verschil.

Kruidnoten zonder suiker

Kruidnoten vind ik heerlijk, maar zitten helaas vol met suiker. In een aantal winkels zijn kruidnoten te koop waar geen suiker in zat. Kruidnoten zonder suiker? In het merk dat ik op het oog had, zat een zogenaamde suikervervanger in, namelijk maismoutstroop. Dus die uitspraak vond ik niet helemaal kloppen. Er zit minder suiker in dan bij de normale kruidnoot, maar niet zonder.

Brr. Zout!

Ik besloot ze uit te proberen. Het eerste wat me opviel was dat de kruidnoot erg zout smaakt. Er zat een lichtzoete smaak aan, maar het zout had de nadruk. Het smaakte niet naar de kruidnoot zoals ik ze ken. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik ben niet enthousiast.

Kruidnoten zelf bakken

Kruidnoten kun je natuurlijk eenvoudig zelf maken. Ik heb kruidnoten met kokosbloesemsuiker en Stevia gemaakt. Er zat geen zout in en ze smaakten heerlijk. Je kunt ook voor andere suikervervangers kiezen. Probeer het uit en kijk wat jij het lekkerste vindt. Ook al eet je nog steeds een vorm van suiker, je krijgt er wel veel minder van binnen als je ze zelf maakt. En je bent lekker met je handen bezig.

Schaaltjes met lekkers

Naar mijn mening is het niet erg als je een avond snoept, zoals op pakjesavond, maar in de weken er naartoe kun je er wel op letten. Als je lekkers op tafel zet, dan kun je hier ongemerkt veel van eten. Je kunt ook kiezen voor gezonde opties, zoals walnoten en partjes mandarijnen. Yoghurt met appel, rozijnen en kaneel passen ook goed bij dit seizoen.

Als je toch zin hebt in koek, dan zijn taaitaai en pepernoten nog een mogelijkheid. Ze bevatten geen verzadigd vet en relatief weinig calorieën, dus hier kun je ook nog voor kiezen.

Een hele fijne Sinterklaas!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Zoveel calorieën verlies je tijdens een fietstocht

Door Gast Blogger

Buikvet: een gezondheidsrisico

Door Gast Blogger

Menopauze: relatie met toename gewicht

Door Redactie GezondTotaal

Vleestaks: de volgende logische stap?

Door Jolanda Hamers

Reageer op dit bericht