Stappenplan voor gezond afvallen

post afbeelding

Zonder een dieet gezond afvallen begint met een goede voorbereiding en motivatie. Dit stappenplan met zeven tips helpt je bij je motivatie te gaan afvallen. Middelen die je helpen om een gezond gewicht te bereiken en te behouden.

Stap 1: Meet je gewicht, BMI en middelomtrek

Gebruik een weegschaal om te weten hoeveel je precies weegt. Er zijn 2 tests waarmee je zelf kunt berekenen of je een gezond gewicht hebt: je BMI en je middelomtrek.

Bereken je BMI en middelomtrek

Stap 2: Ga alleen afvallen als het mag en je er klaar voor bent

In sommige gevallen is het beter om niet te beginnen met afvallen, bijvoorbeeld als je zwanger bent, borstvoeding geeft of ouder bent dan 70 jaar. Bij een ziekte of bij een BMI hoger dan 30, ga dan altijd eerst naar de huisarts.
In bepaalde situaties, bijvoorbeeld als je verdrietig bent, is het beter om te wachten totdat je je beter voelt. Of zoek hulp bij een diëtist. Zij kunnen je begeleiden in het omgaan met moeilijke omstandigheden. Je staat er dan niet alleen voor.

Stap 3: Stel je streefgewicht vast

Kies een streefgewicht dat haalbaar is, bij je past en gezond is. Dus niet zoveel als je woog toen je 16 jaar was. Heb je een getal in je hoofd? Probeer dan geleidelijk af te vallen. Dat wil zeggen: een halve kilo tot 1 kilo per week. Meer is niet goed en op deze manier ook beter vol te houden.

Stap 4: Maak goede voornemens

Voornemens maken helpt je bij het houden aan je doel. Laat je niet verrassen door verleidingen, maar maak van tevoren een goed plan. Hiervoor is het nodig om jezelf een beetje te leren kennen. Bedenk waar jouw valkuilen liggen en wapen jezelf tegen deze verkeerde gewoontes.

Zó maak je goede voornemens

Stap 5: Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding

Diëtisten en gewichtsconsulenten zijn er om je te helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij denken mee over de noodzakelijke aanpassingen in je voeding en hoe die aansluiten bij jouw wensen en voorkeuren. Diëtisten kunnen je daarnaast helpen bij de mogelijke gevolgen van overgewicht, bijvoorbeeld als je hoge bloeddruk of diabetes type 2 hebt.

Stap 6: Vraag steun bij familie en vrienden

Samen eten en drinken is gezellig. Dat maakt het lastig om een taartje te weigeren op een verjaardag of geen zoutjes te pakken, terwijl de rest dat wel doet. Vraag hulp aan die mensen waarvan je weet dat ze je zullen steunen. Ze houden rekening met je en zullen je niet snel iets opdringen. Of je kunt samen gaan sporten.
Krijg je toch iets aangeboden wat je niet wilt eten, zeg dan gewoon ‘nee’. Je hoeft je niet te verantwoorden of te verontschuldigen. Jij neemt de beslissingen over wat je wel en niet eet.

Stap 7: Neem je huidige eetpatroon onder de loep

Een eetpatroon is alles wat je dagelijks eet en drinkt. Om een gezond gewicht te krijgen heb je een passend eetpatroon nodig. In de eerste fase is het daarom belangrijk om je huidige gewoontes onder de loep te nemen.

Het Voedingscentrum heeft hiervoor MijnVoedingscentrum ontwikkeld. Dat is een website waar je onder andere kunt invullen wat je per dag hebt gegeten. Je krijgt dan direct advies om je eetpatroon aan te passen.

Download hier het stappenplan.

Bron: Het Voedingscentrum


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Waarom ketose niet alleen goed is voor afvallen

Door Gast Blogger

Gemakkelijk gezonder leven? Zo doe je dat!

Door Gast Blogger

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Gezond afvallen. Hoe doe je dat?

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht