5 tips die je helpen bij het stoppen met roken

post afbeelding

We weten allemaal dat roken niet echt goed is voor je gezondheid. De enige oplossing is dus om te stoppen met roken. Maar ja, hoe doe je dat? Veel mensen proberen diverse keren te stoppen zonder resultaat. Belangrijk is daarom dat er echt een heldere keuze is dat je wilt stoppen. En daarmee bedoelen we dat je echt 100% overtuigd bent van het feit dat je niet meer wilt roken. Daarnaast zijn er dan nog wat andere praktische tips die goed kunnen helpen, zoals een esigaret. We geven je even de meest effectieve tips om te stoppen met roken.

Nicotine langzaam afbouwen

Het belangrijkste probleem bij het stoppen met roken is vooral de nicotine. Je lichaam is eraan gewend. Wanneer je stopt met roken, dan vraagt je lichaam om die dagelijkse dosis met nicotine. Een perfecte manier om dit af te bouwen is met de elektrische sigaret. Je kunt daarbij zelf de hoeveelheid nicotine elke week een klein beetje verlagen. Zo merk je er nauwelijks iets van.

Stop radicaal

Je hebt de meeste kans op succes wanneer je radicaal stopt. Haal alles weg uit je huis dat met roken te maken heeft. Kies ook een specifieke dag uit waarop je stopt. En bepaal ook voor jezelf wat de momenten zijn waarop je graag rookt. Wanneer je dit van tevoren in kaart brengt, dan ben je beter voorbereid op je zwakke momenten.

90% minder kans op longziekten!

Wanneer je voor je 50e stopt met roken, dan neemt de kans op longkanker met maar liefst 90% af! Na een paar dagen is de koolmonoxide uit je lichaam verdwenen. Je gaat dan meer proeven, voelen, ruiken en hebt veel meer energie. Ook de kans op longemfyseem of astma op latere leeftijd neemt flink af.

Eeuwige jeugd

Er is één gemeenschappelijk kenmerk van mensen die lang roken: ze zien er stukken ouder uit dan ze zijn. Roken gaat namelijk vaak ook samen met teveel koffie, alcohol en ongezond eten. Buig daarom direct je hele patroon om. Verander direct ook je voeding, eet meer groente en fruit en drink minder koffie en alcohol. Drink meer water en neem meer rust. Je gaat er dan veel beter uitzien en hebt ook bakken meer met energie. Dat geeft je voldoende motivatie om door te gaan.

Geef niet op

Veel mensen nemen na verloop van tijd toch weer even een sigaretje. Daarna geven ze de moed vaak op en beginnen weer met roken. ‘Zie je wel het lukt toch niet’. En dat is natuurlijk zonde. Houd daarom rekening met een eventuele terugval. Analyseer waarom het gebeurde, zodat je het de volgende keer kunt voorkomen. En zeer belangrijk: straf jezelf niet af en geef de moed ook niet op.

Beloning

Roken kost maandelijks heel veel geld. Bereken van te voren wat je per maand uitgeeft aan roken. Dit bedrag zet je elke maand apart. Aan het einde van een maand niet roken trakteer je jezelf op iets leuks. Een dagje shoppen, wellness met massage of weekendje weg met het geld dat je hebt uitgespaard. Zo blijf je ook gemotiveerd om door te gaan.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Welke koffiebonen passen het beste bij jouw smaak?

Door Redactie

5 goedkope gezondheidstips voor studenten

Door Redactie

Welke ooglaserbehandelingen zijn er?

Door Redactie

Thuis wonen op ouderlijke leeftijd

Door Redactie

Reageer op dit bericht