Stress van het werk brengt hoog ziekteverzuim

post afbeelding

Mensen zijn na de corona maatregelen anders gaan werken. Ze zijn ook anders naar hun werk gaan kijken. Wil ik nog wel dagelijks de auto in en uren in de file staan om naar de baas te gaan? Kan ik de flexibiliteit van thuiswerken niet behouden met flexwerk? Hoe vind ik een betere balans tussen werk en privé? Als deze vragen door je hoofd spelen is de kans groot dat de stress van je werk je teveel wordt. Grijp op tijd in. Niemand is erbij gebaat, nee ook je baas niet, dat je in de lappenmand terecht komt. Naast herbezinning op je arbeidscontract, het aantal uren en de mogelijk zware functie is voldoende ontspanning een must om overeind te blijven. Tijd voor sport, hobby’s of gewoon rust in het gezin zijn van levensbelang. Geen enkele baan of carrière kans is het waard om uitgeblust te raken en je gezondheid op het spel te zetten.

Veranderingen heb je zelf in de hand

Het overkomt veel mensen, en men laat het gemakkelijk gebeuren; de energievretende baan die veel offers vraagt. Stress van je werk, oftewel overwerkt zijn, is oorzaak nummer één voor ziekteverzuim in Nederland. Want als je te lang last hebt van hoge werkdruk loop je de kans om psychische of fysieke te krijgen. Een langzaam en sluimerend proces. Bewust je ontspanning zoeken is de beste remedie waar je zelf gemakkelijk mee kunt beginnen. Er zijn 3 redenen om aan yoga te doen voor je gezondheid. Het helpt om je spieren, botten en gewrichten in conditie te houden en te versterken. Zo verbetert het ook als vanzelf je lichaamshouding. Het zorgt voor een betere circulatie en zo een betere zuurstofopname in je bloed. De bloeddruk daalt. En bovendien, misschien nog wel in relatie tot stress reducering: het ontspant.

Thuisopdracht

Al is het stressniveau misschien wel opgelopen door het werk, toch ben je zelf eindverantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Zelf je grenzen aangeven en gas terugnemen helpt. Dat kan iemand anders moeilijk voor je doen. Bewust hiermee omgaan, daar draait het om. Yoga kan enorm helpen. Is eenvoudig en goedkoop te realiseren. Altijd bij de hand en in vele situaties toepasbaar. Ga er in clubverband of thuis mee aan de slag. Er zijn tips om yoga vanuit huis te doen. Yoga kan natuurlijk altijd, maar met wat discipline kom je ook eerder toe aan de dagelijkse ontspanning en lichaamsoefeningen. Neem er een vast moment op de dag voor. Het opnemen in je dagritme zorgt ervoor dat het in je systeem gaat zitten en niet wordt verwaarloosd in de waan  en drukte van alle dag. In een rustige ruimte waar je ongestoord je gang kunt gaan. Schaf wat comfortabele kleding aan en draag die ook. Het helpt je samen met een comfortabele yogamat om de oefeningen serieus te doen. Daarna lekker douchen en je kunt de dag weer aan.

Ook een missie voor je baas

Als het werk je over de schoenen loopt, en wanneer dit langdurig is dan heeft ook de werkgever een missie te vervullen. Geef aan waar jouw knelpunten zitten en probeer daar samen oplossingen voor te vinden. Andere werktijden, flexibeler omgaan met vrije dagen of thuiswerken kunnen al een wereld van verschil maken. Een baas met oog voor zijn mensen zal daarvoor openstaan. Hij weet dat hij zonder goed functionerend personeel niet verder kan. Wees niet beschroomd om het aan te kaarten. Voor ieders bestwil.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Jezelf motiveren op weg naar stoppen met drugs

Door Redactie

Zo krijg je meer inzicht in je toekomst

Door Redactie

Spannende seksspeeltjes voor iedereen

Door Redactie

3 tips voor in de slaapkamer

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.