Tanderosie: hoe voorkom je dit

post afbeelding

Tegenwoordig lijkt tanderosie weer vaker voor te komen dan jaren geleden, ondanks de medische vooruitgang. Veranderende voedingspatronen kunnen hiervan de oorzaak zijn. Meest bekende veroorzaker zijn de fris- en sportdranken die de jongere generatie veel vaker drinkt dan vroeger. In dit artikel leg ik uit wat tanderosie is en hoe je het kan voorkomen.

Door: Gwendy Haanskorf
Preventie assistente tandartspraktijk Castellum

Wat is tanderosie?

Tanderosie is het oplossen van het tandglazuur door zuurinwerking. Het is een proces dat niet gemakkelijk te herkennen is. Daarom is voorkómen er van het allergrootste belang. Wanneer je namelijk tanderosie niet bestrijdt, lossen zuren het tandglazuur en vervolgens zelfs het blootliggende tandbeen op een gegeven moment op.

Hoe herken je tanderosie?

Meestal merk je tanderosie pas op in een vergevorderd stadium. Als je klachten krijgt bij het eten of drinken bijvoorbeeld. Vaak is het tandglazuur dan al verdwenen. Tanderosie kunt je herkennen als het uiterlijk van de tanden verandert. De voortanden worden korter, dunner en doorschijnender of krijgen rafelige randen. De tanden worden (plaatselijk) steeds geler of de tanden krijgen donkere plekken. Het glazuur wordt namelijk dunner en het onderliggende gele tandbeen schijnt dan steeds meer door. In de knobbels van de kiezen kunnen putjes ontstaan. In een later stadium kunnen de knobbels van de kiezen zelfs helemaal verdwijnen. Dan kauw je dus op het tandbeen. Dat is erg gevoelig en uiteindelijk geeft het vervelende pijnklachten.

Hoe ontstaat tanderosie?

Tanderosie wordt voornamelijk veroorzaakt door zuren die in je voeding zitten. Deze zuren lossen je tanden op. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid zure producten die je eet en drinkt, maar ook het aantal eet- en drinkmomenten per dag. Hoe vaker je dat doet en hoe langer je zure producten in je mond houdt, hoe groter de kans op tanderosie is.
Ook de manier waarop je eet en drinkt is van invloed. Wacht je bijvoorbeeld met doorslikken totdat de prik van de drank af is? Of spoel je een drank voor de smaak rond in je mond? Hierdoor is het zuur langer in je mond.

Ook maagzuur boosdoener

Ook maagzuur kan een veroorzaker zijn van tanderosie. Door braken en oprispingen komt het maagzuur in de mond. Hoe vaker dit gebeurt, hoe meer erosie.
Maagaandoeningen kunnen oprispingen en braken veroorzaken. Maar ook mensen die vanwege hun extreme drang om te vermageren veel braken (anorexia nervosa) en mensen met extreme eetaanvallen, gevolgd door bewust braken (boulimia nervosa), kunnen veel last van tanderosie hebben.

De veroorzakers onder de loep genomen

Zoals ik al aangaf, de zuren in voedingsmiddelen zijn belangrijke veroorzakers van tanderosie. Ik licht dit meer in detail toe.

Frisdrank en vruchtensappen
Frisdranken krijgen hun frisse smaak door het toegevoegde fosforzuur (bijvoorbeeld in cola), citroen- of appelzuur (in allerlei fris- en sportdranken). De zure smaak proef je niet door de toegevoegde suiker of zoetstof. Suiker onderdrukt wel de zure smaak, maar neutraliseert het zuur niet. Natuurlijk weet je wel dat de meeste frisdranken slecht zijn voor je tanden en kiezen. Maar lang niet iedereen weet dat vruchtensappen nóg zuurder zijn.

Sportdrank en wijn
Ook de meeste sport- en mixdranken en de meeste rode en witte wijnen zijn zuur. De schadelijke gevolgen van de drank heeft alles te maken met de zuurgraad van die drank. Hoe zuurder de drank, hoe nadeliger voor het gebit. Maar niet het zuur van de drank alleen bepaalt of er schade aan het gebit wordt toegebracht.

De schade is bovendien afhankelijk van het drinkgedrag:

  • Het aantal drink-/eetmomenten per dag;
  • De tijd dat je een drank in je mond houdt;
  • De manier van drinken (de frisdrank door de mond spoelen totdat de ‘prik’ bijna weg is of het door de mond rondspoelen voor de smaak).

Bijna álle dranken zijn zuur! Water, koffie (zonder suiker) en gewone thee (zonder suiker) zijn uitzonderingen.

Voedingsmiddelen
Alle voedingsmiddelen, hoe gezond ook, kunnen schadelijk zijn voor je gebit. Vooral voor zuur fruit moet je oppassen. Denk aan citrusvruchten, bramen en bessen, appels, druiven, kiwi’s en mango’s, maar ook aan de producten daarvan (appelstroop, jam, vruchtensap). Ook alle levensmiddelen die zijn aangezuurd met bijvoorbeeld azijn- of citroenzuur, veroorzaken bij veelvuldig gebruik tanderosie. Denk aan bijvoorbeeld slasaus of mayonaise. Veel mensen zuigen op vitamine C tabletten in plaats van ze direct door te slikken. Ook dat kan funest zijn voor je tanden. Vitamine C producten zijn van zichzelf al lichtzuur en bovendien zijn ze nog eens op smaak gebracht door toevoegingen van een zoetstof en citroenzuur.

Zo voorkom je tanderosie

Let bij voeding op de volgende punten:

  • Beperk het gebruik van zure dranken en zuur voedsel. Neem als alternatief zo mogelijk water, koffie (zonder suiker) of gewone thee (zonder suiker).
  • Houdt producten zo kort mogelijk in je mond. Spoel de drank dus niet rond in je mond. Zuig ook niet op zuur snoep of andere zure producten.
  • Beperk het aantal keren dat je eet of drinkt. Gebruik drie maaltijden per dag en daarnaast niet meer dan vier keer iets tussendoor. Eet maximaal een- of tweemaal per dag fruit.

Tips over tandenpoetsen

  • Poets tweemaal per dag je tanden;
  • Gebruik een zachte tandenborstel en een fluoridetandpasta;
  • Gebruik flossdraad, tandenstokers of ragers om tussen de tanden te reinigen;
  • Wacht met tandenpoetsen minimaal 1 uur nadat je gegeten en gedronken hebt. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Als je direct na het eten of drinken van zuur je tanden poetst, kunt je de glazuurlaag makkelijk wegpoetsen.

Tanderosie: nooit uit de tijd!

Tanderosie ontdek je altijd te laat. Verzorg je tanden daarom goed en wees kritisch op je eet- en drinkgewoonten!

Gwendy - tandartspraktijk Castellum

Gwendy Haanskorf


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

10 tips voor witte en gezonde tanden

Door Redactie GezondTotaal

Valkuilen gezonde leefstijl bij diabetes 2

Door Gast Blogger

Gemakkelijk gezonder leven? Zo doe je dat!

Door Gast Blogger

5 voedselmythes ontrafeld

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht