Tips om lichamelijke klachten tijdens het thuiswerken te verminderen

post afbeelding

Er zijn steeds meer mensen die thuis moeten werken. Tijdens de coronapandemie hebben veel bedrijven hun kantoren gesloten en hun werknemers naar huis gestuurd. Soms leverde dit wel voordelen op. Het scheelt immers vaak behoorlijk wat reistijd als je vanuit huis kunt werken. Misschien is je huis ook wel comfortabeler dan je werkplek en ben je dus blij dat je op je eigen bank of je bureaustoel kan zitten. Daarnaast heb je beschikking over je eigen keuken en kan je dus gezond en lekker eten bereiden en ben je dus niet afhankelijk van een broodtrommeltje of de bedrijfskantine. Toch zijn er ook genoeg nadelen aan thuiswerken.

Een van de belangrijkste nadelen is dat mensen gezondheidsklachten kunnen krijgen. Vaak wordt er gesproken over de mentale problemen die mensen krijgen doordat ze constant thuis moeten werken. Zo kan het heel bedrukkend zijn om constant in dezelfde ruimte te moeten vertoeven. Daarbij is al het contact dat je hebt via de telefoon, email of het inmiddels beruchte Zoom. Dit is een ander soort contact dan veel mensen gewend zijn en kan tot een sociaal isolement leiden. In dit artikel gaan we echter vooral in op de lichamelijke klachten die het thuiswerken kan veroorzaken en hoe je deze klachten kan verminderen.

Lichamelijke klachten thuiswerken

Er zijn diverse lichamelijke klachten die je kunt krijgen tijdens het thuiswerken, maar we noemen hier de meest voorkomende op. De klachten zijn misschien niet zo heftig dat je naar het ziekenhuis of de huisarts moet, maar kunnen je wel belemmeren in het dagelijks leven. Worden de klachten te zwaar, dan kun je een afspraak maken bij een Arboarts, zeker als de klachten tijdens en door je werk zijn ontstaan. Het is dan ook erg belangrijk dat je goed oplet dat je niet met deze klachten te maken krijgt en de redenen achter de klachten op tijd identificeert.

De meest voorkomende lichamelijke klachten die mensen door thuiswerken krijgen is die van last aan de rug, schouders en nek. Dit heeft te maken met je postuur en de manier waarop je zit. Zeker als je een baan hebt waarbij je de hele dag aan een bureau zit, is het erg belangrijk dat je goed zit. Je kan veel pijn krijgen door een foute houding of een verkeerde stoel.

Tips tegen lichamelijke klachten

We raden je aan om te investeren in een goede bureaustoel. Dit maakt echt een wereld van verschil en kan je lichamelijke klachten als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Zo’n stoel zorgt voor een goede ondersteuning en dwingt je om op een bepaalde manier te gaan zitten. Daarnaast is het belangrijk om af en toe een stukje te lopen of te strekken. In een normale werksituatie beweeg je nou eenmaal meer dan als je vanuit huis werkt. Niet bewegen is erg slecht voor je en zeker als je aan het werk bent en thuis zit is het makkelijk om te vergeten. Kies daarom een paar vaste momenten in de dag uit, of zet een paar wekkers om je er aan te herinneren. Ook een zit-sta-bureau is voor jou wellicht een optie.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

DNA testen nu belangrijker dan ooit

Door Redactie

Haaruitval na de zwangerschap verminderen: 3 tips!

Door Redactie

Tips om thuis te sporten

Door Redactie

Levens redden als hulpverlener

Door Redactie

Reageer op dit bericht