Tips om te stoppen met roken

post afbeelding

Van zelfbeheersing nu word je later gelukkiger. Kennis van gedrag helpt daarbij.

Als longarts kom ik dagelijks in contact met mensen die willen stoppen met roken. Als roker veranderen in een niet-roker betekent gedragsverandering. In deze strijd spelen een aantal zaken een belangrijke rol bij het aanleren van nieuwe gedrag. Er staat een schaal op tafel met de lekkerste koekjes. Op de grond zit een peuter, die zijn ogen er niet van af kan houden. Je biedt hem de keuze: hij mag óf nu 1 koekje pakken, óf straks 2! Uit onderzoek blijkt dat peuters die voor optie 2 kiezen, 2 koekjes op een later tijdstip, het later in het leven beter doen. Uitstel van genot loont.

Nieuw gedrag aanleren kost tijd

Wanneer je iets nieuws wilt leren moet je vaak lang en hard studeren. Gemiddeld duurt het 2 maanden voordat we onszelf nieuw gedrag hebben aangeleerd. Als je bijvoorbeeld over een jaar gitaar wilt kunnen spelen, dan zoek je een gitaarschool in de buurt om gitaarlessen te gaan volgen, je koopt een lesboek en zal je iedere dag oefenen om je doel te behalen. Je kunt er bijvoorbeeld ook bewust voor kiezen om vandaag te besluiten dat je voortaan met je andere hand je tanden gaat poetsen. Misschien denk je nu, waarom? Maar je zult zien dat het lang duurt voordat dit echt lukt, of voordat je echt gitaar kunt spelen. Nieuw gedrag aanleren kost tijd.

Gedragsverandering lijkt soms wel op verhuizen naar een ander land…

Roken is een langdurig ingesleten (verslavend) gedrag, dat stop je niet zomaar. Je hebt honderdduizenden keren een sigaret opgestoken. Deze diepgewortelde gewoonte en verslaving moet worden stopgezet. Verwacht niet dat er een wonderpil of –middeltje is die je in een dag van deze ongezonde gewoonte afhelpt. Jezelf nieuw gedrag aanleren is afzien. Het roken geeft je nu voordelen, denk je. Stoppen is niet leuk en moeilijk. De verleiding is groot om op te geven en om terug te vallen in je oude patroon. Maar stoppen met roken geeft je wel meer in de toekomst. Impulscontrole in het nu loont later. Als je nu iets niet neemt heb je daar later voordeel van. Je zult gezonder zijn en je blijer voelen. Daar zul je nu alleen even voor af moeten zien.

Als je iets wilt bereiken, doe dat dan goed voorbereid, bekijk hier het Roken StoppenStappenPlan. Stoppen met roken kun je leren. Er zijn honderden boeken over geschreven over stoppen met roken, er worden informatieavonden georganiseerd en het internet barst van verhalen, ervaringen en tips. Geloof in jezelf. Maak een plan en leg nieuwe gedragingen aan. Uiteindelijk lukt het je!

 

 


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Roken populair onder jongvolwassenen

Door Gast Blogger

Vruchtbaarheid: de kwaliteit van sperma

Door Redactie GezondTotaal

Meer groente en fruit: kleinere kans op kanker

Door Redactie GezondTotaal

Column: Zuiplappen, groene thee dames en koffie junks

Door Denise Vischschoonmaker

Reageer op dit bericht