9 tips tegen rugpijn

post afbeelding

Heb je last van rugklachten? Dan ben je lang niet de enige. Maar liefst 80 procent van de volwassen kampt wel eens met rugpijn. Een behoorlijk vervelend kwaaltje, dus geven we hierbij 9 tips om de strijd tegen rugpijn te winnen.

Zoek uit waar de rugpijn vandaan komt

Rugpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. Een verkeerde houding of onvoldoende beweging, maar ook stress. In dat geval helpt het om erover te praten en ontspannende activiteiten te ondernemen.

Zijn jouw rugklachten ’s ochtends altijd erger dan ’s avonds? Dan is het mogelijk dat je op een verkeerd matras slaapt. Waar de een meer baat heeft bij een zacht matras, is voor een ander een hard matras weer perfect. Of misschien is je matras wel versleten. Een matras gaat normaal gesproken ongeveer 10 jaar lang mee. Een goed matras biedt precies de juiste ondersteuning aan je lichaam, dus houd hier rekening mee met het kiezen en laat je goed informeren.

Verander je houding

Het is misschien soms verleidelijk om onderuitgezakt in je stoel te zitten, maar het is niet best voor je rug. Een verkeerde houding kan je lichaam veel spanning bezorgen. Zorg er dus voor dat je rechtop in je stoel, met je rug tegen de leuning aan en met je beide voeten op de grond zit. Let er wel op dat je niet te lang in dezelfde houding zit, dit veroorzaakt soms juist meer rugpijn. Probeer om niet langer dan 30 minuten in dezelfde houding te zitten.

Blijf voldoende bewegen

Misschien is beweging te pijnlijk of denk je dat het beter is om zoveel mogelijk in bed te blijven. Dat laatste is niet waar! Beweging is juist goed voor je rug. Door te bewegen zorg je ervoor dat je rug niet verstijft en verliezen je spieren hun kracht niet. Uiteraard moet je wel een beetje oppassen. Forceer niets en ga niet in de weer met zware gewichten. Beter is om sporten als wandelen, zwemmen of yoga te beoefenen.

Versterk je rug- en buikspieren met oefeningen

Het trainen van je rugspieren kan helpen tegen het voorkomen van lage rugpijn. Met sterkere spieren kun je namelijk makkelijker een goede houding aannemen. Zoek online naar goede oefeningen of laat je adviseren door een fysiotherapeut.

Het klinkt misschien niet voor de hand liggend, maar het versterken van je buikspieren kan ook helpen als je kampt met rugpijn. Een goede houding heeft te maken met je hele romp.

Zorg voor genoeg slaap

Hoewel je zeker niet hele dagen op bed dient te liggen, is voldoende nachtrust wel heel belangrijk. Zorg dat je de aanbevolen 7 tot 9 uur haalt. Zo laat je je lichaam even helemaal bijkomen en kan je rug herstellen. Het belangrijkste is dat je een goede balans vindt tussen bewegen en rusten vindt. Vermijd een slechte slaaphouding, want dat kan de pijn erger maken. Slaap bij voorkeur op je zij met een kussen tussen je knieën.

Leef gezond

Een ongezonde levensstijl kan het herstelproces belemmeren. Eet gezond, drink voldoende water en laat sigaretten, alcohol en koffie zoveel mogelijk staan. Overgewicht kan overigens ook een van de oorzaken van rugpijn zijn. In dat gev is het raadzaam om af te vallen.

Laat je masseren

Een massage is altijd fijn, maar bij rugpijn zeker. Omdat je bij rugpijn last kan hebben van verkrampte of stijve spieren, kan een massage zorgen voor ontspanning van de spieren en daarmee de pijn verlichten. Dit is overigens wel een tijdelijke oplossing, massages kunnen de oorzaak niet blijvend aanpakken.

Neem eventueel pijnstillers

Als je te veel pijn hebt, kun je je heil zoeken in pijnstillers. Probeer het eerst met een paracetamol. Helpt dit niet, laat je dan door de dokter adviseren en experimenteer niet zelf met pijnstillers. Onthoud ook dat dit je niet van de rugpijn afhelpt, maar alleen de pijn verlicht. Een voordeel van pijnstillers is dat het je helpt om te blijven bewegen, wat het herstel van rugpijn bevordert.

Ga naar de fysiotherapeut

Wil je het probleem écht aanpakken, dan biedt een fysiotherapeut uitkomst. Het is zeker niet verstandig om te lang door te blijven lopen met rugklachten. De fysiotherapeut kan je helpen met advies, informatie en oefeningen. Meestal krijg je een op een maat gemaakt oefenschema met rug- en buikspieroefeningen. Hij of zij helpt niet alleen met het oplossen van je pijnklachten, maar ook om deze in de toekomst te voorkomen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Je kunt veel meer met CBD dan je denkt

Door Redactie

4 dingen waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe pannenset

Door Redactie

Waaraan voldoet een goed mondkapje?

Door Redactie

5 redenen waarom je ouders een hoortoestel zouden moeten dragen

Door Redactie

Reageer op dit bericht