Tips voor bakken in de koekenpan

post afbeelding

In een koekenpan kun je voedingsmiddelen, zoals vlees in hete olie of heet vet bakken. Daardoor wordt het lekker krokant, omdat het water verdampt. Belangrijk is altijd dat je een goede koekenpan gebruikt. Kijk eens naar de pannen bij Habitas-Online.nl. Bij het bakken is verder van belang dat je op de goede wijze omgaat met het voedsel. Lees de onderstaande tips maar eens.

Vlees: de voorbereiding

Voordat je het vlees gaat bakken, laat je het 20 minuten op temperatuur komen buiten de koelkast. Ingevroren vlees heeft natuurlijk meer tijd nodig en moet altijd zorgvuldig worden ontdooid voordat je het gaat bereiden. Is het vlees erg vochtig, dep het dan eerst voorzichtig met keukenpapier. Plaats de koekenpan op het vuur en controleer of die de juiste temperatuur heeft met een paar druppels water, die moeten opspringen en snel verdampen. Gebruik voor vlees één eetlepel olie, margarine of een ander bak- en brandmiddel per persoon. Een bak- en braadproduct moet lichtbruin worden, margarine mag niet meer schuimen.

Het bakken van vlees

Rood vlees wordt gezien als minder gezond en het is dan ook vaak verstandig om het vlees goed te bakken. Leg het vlees in het hete vet en laat het bruin worden en een korstje krijgen. Dat zorgt voor de smaak. Prik niet in het vlees, omdat je daarmee sappen laat wegvloeien. Keer het vlees met een spatel of een tang. Let op het vet, als dit lijkt te verbranden, verlaag dan de temperatuur. Als het vet helemaal lijkt te zijn verdwenen, voeg dan wat toe. Schuif het vlees over de bodem van je koekenpan om de temperatuur gelijkmatig te houden. Bak het vlees nooit te lang maar conform je recept.

Andere tips bij het gebruik van de koekenpan

  • Als je vlees klein snijdt kan je de vitamines en mineralen beter behouden omdat het product sneller klaar is. Bij verhitting verlies je namelijk belangrijke voedingsstoffen. Bij groente en aardappelen moet je echter juist zo min mogelijk snijden. In deze voedingsmiddelen zitten de mineralen en vitamines in het vocht en dat raak je kwijt als het te klein gaat snijden.
  • Vloeibare bak- en braadmiddelen zijn beter om te gebruiken bij het bakken, omdat deze onverzadigde vetten bevatten. Die zijn goed voor je hart en bloedvaten. Let op dat sommige vetten minder geschikt zijn om sterk te verhitten. Dit geldt bijvoorbeeld voor extra vierge olijfolie, kokosolie en ook roomboter.
  • Zitten er zwarte randjes of korstjes aan je eten dan is het beter om deze te verwijderen. Verbrande voedingsstoffen bevatten namelijk behoorlijk veel schadelijke stoffen waarvan aangenomen wordt dat deze kankerverwekkend zijn
  • Als je gaat bakken (of koken) vergeet dan nooit om de afzuigkap aan te zetten. Bij bakken en braden ontstaat fijnstof. Langdurige blootstelling aan fijnstof kan schade veroorzaken aan longen, hart en bloedvaten. Als je gedurende korte tijd fijnstof inademt, kan je hinder ondervinden van opgenomen, keel, neus en luchtwegen.
  • Bij herhaald gebruik gaat de kwaliteit van olie achteruit. Gebruik bij voorkeur verse olie en bewaar olie ook altijd op een koele donkere plaats. Olie bevat ook veel vitamines die bij goed bewaren worden behouden. Gebruik restjes jus ook nooit een tweede keer.

GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

5 fouten om te voorkomen bij een koolhydraatarm dieet

Door Redactie

Is ‘verse’ muntthee nou echt zo gezond als we denken?

Door Rosalyn van Moorselaar

Hoe gezond is honing eigenlijk?

Door Rosalyn van Moorselaar

Hoe blijf je gemotiveerd om af te vallen?

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.