Top 5: Mislukte afvalpogingen en diëten

post afbeelding

Het lijkt wel of in mijn omgeving steeds meer mensen er alles aan doen om een paar kilo’s kwijt te raken. De ene omdat zij net is bevallen, de ander omdat ze deze zomer toch in die leuke jurkjes wilt passen.

Een goed dieet en voldoende beweging kunnen je helpen om in vorm te komen en te blijven. Dat weten we allemaal wel. Sommige diëten slaan echter helemaal de plank mis! Hieronder vind je mijn top 5 van mislukte afvalpogingen en diëten.

Het rauwe-superfood-dieet

Superfoods zijn helemaal hip. Hoewel bijvoorbeeld goji-bessen en granaatappelen een hoge hoeveelheid vitamine C en anti-oxidanten bevatten, is het onjuist om zulke exotische vruchten als enige voedselbron te nemen. Dr. David Katz, voedingsdeskundige aan de Yale Universiteit, legt uit: ‘’Dergelijke diëten kunnen in het begin effectief zijn om af te vallen. Maar op lange termijn loop je een heel scala aan voedingsstoffen en mineralen uit ander voedsel mis. En daarnaast: hoeveel granaatappelen kan een mens eten? Het zal niet lang duren voor je weer terugvalt in je oude ongezonde gewoonten.’’

Het ’s-weekends-mag-alles-dieet

Je hebt er vast wel eens over gehoord. Mensen die zulke dieten volgen, zoals het ziekenhuis-dieet, zijn over het algemeen erg enthousiast. Doordeweeks wordt hun calorie-inname beperkt tot soms maar 1000 kcal per dag, en ’s weekends mogen ze zich uitleven op wat hun hart maar wenst. Het doordeweeks uithongeren wordt gecompenseerd door het ’s weekends mogen smokkelen. Niet lang vol te houden en bovendien erg ongezond.

Het magische-pilletje-dieet

Tegenwoordig claimen veel voedingsfanaten dé oplossing te hebben voor het verbranden van vet of cellulitis. Hun oplossing? Bijvoorbeeld twee glaasjes groene thee per dag. Hoewel groene thee een positieve werking heeft op de spijsvertering, zorgt het er niet voor dat de kilo’s eraf vliegen. En dan is groene thee nog een goedkoop magisch pilletje…

Het tel-uit-je-winst-dieet

Helaas nog erg bekend onder Nederlandse voedingsdeskundigen. Blijkbaar is de som dat je aankomt als je meer dan x kcal per dag eet, en afvalt als je minder dan x kcal per dag eet. Blijf je dus onder je calorieën, dan mag je wat hun betreft bij de McDonald’s eten. Deze aanpak is niet bewezen, niet gezond en niet effectief. Bovendien is het obsessief tellen van calorieën ook niet bepaald een ontspannende bezigheid.

Het van-vet-word-je-vet-dieet

Sommige voedingsdeskundigen noemen het ‘de grootste oplichterij in de gezondheidszorg van deze eeuw’. Jarenlang is ons verteld dat verzadigde vetten zorgen voor een stijging in hart- en vaatziekten, hartfalen en diabetes. Gelukkig komen steeds meer voedingsdeskundigen terug op dit standpunt omdat het nooit voldoende bewezen is en gebaseerd is op een achterhaald onderzoek. Verzadigde vetten spelen een grote rol in effectief afvallen. Wanneer je voldoende verzadigde vetten eet, zal je lichaam vocht afdrijven en zo gewicht verliezen. Wees dus op je hoede wanneer er ‘light’, ‘low-fat’ of ‘0% vet’ op de verpakking van een product staat. Er zit namelijk wel vet in, maar helaas niet het goede, verzadigde vet. Dat je vet wordt van vet, is net zo logisch als dat je wit wordt van eiwit.

Raadpleeg een voedingsdeskundige

Wanneer je graag wat kilo’s kwijt wilt, dan adviseer ik je om naar een voedingsdeskundige te gaan. Om toe te komen aan de behoeften van je lichaam en je levensstijl is het veelal onmogelijk om zelf te bepalen welk dieet bij je past. Blijf echter ook bij de voedingsdeskundige vragen stellen over het dieet wat aangeraden wordt. Kennis is macht, en alleen jij bepaalt wat je eet.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Waarom ketose niet alleen goed is voor afvallen

Door Gast Blogger

Gemakkelijk gezonder leven? Zo doe je dat!

Door Gast Blogger

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Zoveel calorieën verlies je tijdens een fietstocht

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht