Top 5 vragen bij een koolhydraatarm dieet

post afbeelding

Het beperken van de koolhydraten in de voeding is een populaire manier om af te vallen. Als het op een goede manier wordt ingevuld is het ook een hele effectieve manier. Vanuit de praktijk heb ik 5 veel gestelde vragen over koolhydraten in deze blog samengevoegd.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten is een overkoepelende naam voor 2 groepen voedingsstoffen die energie leveren: suikers en zetmeel. Koolhydraten vormen de snelle brandstof van ons lichaam. Ze worden vrij snel afgebroken – suikers over het algemeen sneller als zetmeel- en opgenomen in de bloedbaan. Hierdoor heb je direct energie beschikbaar. Nadeel is, dat als je die energie niet direct verbruikt door bijv. te bewegen, ze in het lichaam vrij eenvoudig kunnen worden opgeslagen als vetmassa.

Hoeveel koolhydraten heb je op een dag nodig?

Daar is geen richtlijn voor. Het hangt grotendeels af van iemand zijn activiteitenpatroon. Hoe actiever je bent, hoe meer koolhydraten of je nodig hebt. Volgens de richtlijn van het Voedingscentrum zou een volwassene ca. 50% van de totale energie die hij/zij op een dag nodig heeft uit koolhydraten moeten halen. Dat is eigenlijk een koolhydraatrijke voeding. Bij een koolhydraatarme voeding is de inname in ieder geval lager; meestal rond de 30%. Voor de gemiddelde mens komt dit neer op maximaal 150 gram koolhydraten per dag.

Kun je zonder koolhydraten?

Nee. Zonder koolhydraten gaat een mens dood. Zonder koolhydraten kunnen de hersenen niet voorzien worden van energie. Bovendien heeft het lichaam ook een beetje koolhydraten nodig om vetten om te zetten in brandstof (energie).

Waar moet ik vooral op letten bij een koolhydraatarm dieet?

Vooral op alle suikerrijke producten. Het is belangrijk om zoveel mogelijk de toegevoegde suikers en bronnen van geraffineerd zetmeel (witmeel) te vermijden. Het gaat met name over tussendoortjes – ook alle zogenaamde ‘gezonde’ tussendoortjes als eierkoeken, ontbijtkoek, liga’s etc -, frisdranken, sappen, snoep, zoet broodbeleg, gezoete zuiveldranken, toetjes, gezoete ontbijtgranen. Bij een strenger koolhydraatarme voeding moet er ook gelet worden op de porties brood, aardappelen, rijst en pasta.

Welke tussendoortjes zijn geschikt om te nemen?

Fruit, groentes, olijven, noten, gekookt ei, plakje vleeswaar, schaaltje yoghurt of kwark, glas melk / karnemelk zijn tussendoortjes die prima in een koolhydraat arm dieet passen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Waarom ketose niet alleen goed is voor afvallen

Door Gast Blogger

Gemakkelijk gezonder leven? Zo doe je dat!

Door Gast Blogger

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Gezond afvallen. Hoe doe je dat?

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht