Van gezond eten val je niet af!

post afbeelding

Er heerst nog heel erg het gevoel dat je gezond moet eten om af te vallen. Van friet, chips, snoep en koek zou je dik worden en van groente, fruit, vis en mager vlees dun. Ondanks dat deze gedachtegang de basis is voor goede resultaten, is het verre van de waarheid. Eten voor een goede gezondheid en eten om af te vallen zijn twee heel verschillende doelen. In dit artikel probeer ik dat duidelijk te maken.

Gezond voor het lichaam

Om gezond te zijn en te blijven is het belangrijk om voeding te eten met veel voedingswaarden. Voeding zoals fruit en groente met veel vitaminen of noten met veel gezonde vetten en mineralen, zijn hier voorbeelden van. Het is goed voor de gezondheid van het lichaam. Producten die zeer bewerkt zijn of bijvoorbeeld gefrituurd zijn bevatten veel minder voedingswaarden. Voor de gezondheid is het daarom belangrijk om deze producten te laten staan. Je voedt hier namelijk niet het lichaam mee, maar puur de mond (vanwege de lekkere smaak). Dit onderscheid in producten zorgt ervoor dat je gezonder met je lichaam omgaat en het lichaam de nutriënten geeft die het nodig heeft. Het zou kunnen dat je door deze verandering af gaat vallen, maar het kan ook goed zijn dat dit niet gebeurt.

Voeding om af te vallen

Als het gaat om het afvallen, is gezonde voeding veel minder belangrijk. Natuurlijk is het aan te raden, maar als het puur om het afvallen gaat speelt het geen rol. Als je wilt afvallen gaat het om calorieën. Als je minder calorieën tot je neemt dan dat je op een dag verbruikt, zal je af gaan vallen. Is het dan zo simpel? JA!

Koekjesdieet

De energiebalans is de bepalende factor. Dit concludeert dan ook waarom mensen kunnen afvallen van een McDonald’s dieet of een koekjesdieet. Ze eten weliswaar zeer ongezond (wat af te raden is), maar ze eten minder calorieën dan ze op een dag verbranden. Om af te vallen telt het dus niet hoe gezond je eet. Probeer te kijken naar producten die calorie arm zijn of naar producten waar je over het algemeen niet veel van eet. Maak de porties kleiner en zorg dat je maaltijden niet aantrekkelijker maakt met calorierijke sausjes. Ontbijt je normaal niet, ga dan niet ineens ontbijten omdat dat zogenaamd gezond is. Het heeft allemaal alleen maar een negatief effect op het aantal calorieën.

Controle op eetgedrag

Gezonde voeding zorgt er dus niet voor dat we af vallen. De lage calorieën die veel gezonde voeding bevat wel. Hierdoor is er wel een indirect verband tussen gezonde voeding en het afvallen. Toch is er ook genoeg gezonde voeding die wel calorierijk is of waar je portiecontrole over kan verliezen. Begin jij aan een bak ‘gezonde’ druiven en eindig je pas als de bak helemaal leeg is, zoek dan een ander soort fruit om te eten (waar je wel controle over hebt).

Is afvallen dus voor jou prioriteit nummer 1, staar je dan niet blind op gezonde voeding. Probeer je in plaats daarvan te richten op het minder calorieën eten dan dat je op een dag verbruikt.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Het leed dat emotie eten heet

Door Dafne van der Meer

Goede voornemens. Doe jij er aan mee?

Door Lena van den Berg

Omgaan met sociale druk tijdens het afvallen

Door Bernard Favier

Reageer op dit bericht

  1. “Ontbijt je normaal niet, ga dan niet ineens ontbijten omdat dat zogenaamd gezond is. Het heeft allemaal alleen maar een negatief effect op het aantal calorieën.”

    Auteur van dit artikel heeft er werkelijk de ballen verstand van..

    Kim 16-03-2015 02:33
  2. Van gezond eten val je wel af veel granen
    je moet natuurlijk niet te veel eten maar als je gezond eet zoals bijvoorbeeld geitenkaas is ook vel maar veel gezonder dan gewone kaas.ik ben 20 kilo afgevallen Door gezond eten…
    Dus het is wel waar …

    carla 03-11-2015 20:21
  3. Wat een ontzettend dom artikel. In eerste instantie zeg je dat er geen verband bestaat tussen gezond eten en aan het eind spreek je jezelf tegen door te zeggen dat er wel een verband bestaat… beetje apart. Daarnaast heeft gezond eten wel degelijk effect op het afvallen, als mensen alleen maar voor geproduceerde sausjes zouden eten met pasta dan kom je meer aan dan dat je een gebalanceerde maaltijd gebruikt. Dit geldt overigens voor alle maaltijden op een dag. Ja, het aantal calorien is van belang maar je hebt altijd een bepaald aantal calorien voor je lichaam nodig om de dag door te komen. Net zoals suikers… Uiteindelijk heeft je lichaam brandstoffen nodig. De sleutel is jezelf de juiste brandstoffen te geven in plaats van de snelle vlammetjes. Zorg ervoor dat je in plaats van gewone pasta volkoren neemt en in plaats van witbrood de volkoren variant. Daarnaast de groentes verhogen zodat je die meer binnen krijgt en minder honger gevoel heb. Uiteindelijk mag je (vrijwel) alle groentes zoveel eten als je wilt (komkommer, tomaat, sla, witte kool, selderij, spinazie, boerenkool, courgette etc) Ook champignons zijn een goede toevoeging. Deze zorgen ook voor een sneller vol gevoel omdat ze wat dat betreft een wat vastere substantie hebben en minder uit vocht bestaan dan bijvoorbeeld een blaadje sla 😉 Ei is een goed alternatief zodat je een gevuld gevoel heb zonder dat je een hoop extra dingen nodig hebt. Doe bijvoorbeeld een eitje op je bruine boterham met runder rookworst en hij vult een stuk beter. en zo kan ik nog wel even door gaan maar ik denk dat het wel duidelijk is dat dit artikel waardeloos is.
    O ja.. nog even over dat ontbijten… Ontbijt is juist! belangrijk. Deze (eerste) maaltijd van de dag zorgt ervoor dat je spijsvertering en hele metabolisme weer opgang komt voor dat je al je ondernemende activiteiten van die dag begint. Het hoeven geen gigantische hoeveelheden te zijn, maar een beetje yoghurt oid met wat noten of een cracker met een plakje wordt en een glas melk is een prima manier om de dag mee te beginnen, zo kun je iets later op de ochtend altijd nog een gezonde snack nemen.
    Als je net zoals ik vroeger ‘s morgens geen hap door je keel kunt krijgen, begin je ochtenden dan met iets wat je lekker vindt, wat dat ook is. Dan leer je jezelf ook aan om ‘s morgens meteen te eten. De inhoud van het ontbijt kun je dan al naar gelang weer aanpassen.

    Sharon 18-06-2016 21:37

Reacties zijn gesloten.