Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor een hormonale balans

post afbeelding

Als je hormonen uit balans zijn, kan dit vervelende gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo kun je je depressief voelen, last krijgen van acne of misschien kun je ‘s avonds de slaap totaal niet vatten. Soms wordt onderschat wat je zelf kunt doen om deze hormonale disbalans te herstellen. Bepaalde vitamines kunnen namelijk helpen om die hormonen weer op een juiste wijze te laten werken. In dit artikel vertellen we je hier meer over!

Wat zijn hormonen en wat doen ze precies?

Voordat we je vertellen welke vitamines een positieve uitwerking hebben op jouw hormonen, is het belangrijk om te weten wat hormonen precies zijn en wat ze doen. Hormonen zijn stofjes die het lichaam zelf aanmaakt en allerlei functies van je lichaam regelen en processen beïnvloeden. Zo hebben hormonen invloed op de groei en rijping van geslachtscellen, maar beïnvloeden ze ook jouw bloeddruk, lichaamstemperatuur en emoties.

Hormonen doen dus eigenlijk een heleboel en als er een disbalans ontstaat is het heel normaal dat jij hier zowel fysiek als psychisch nare gevolgen aan ondervindt. Belangrijk om te weten is dat zowel vrouwen als mannen last kunnen krijgen van een hormonale disbalans. Vaak is een disbalans het gevolg van chronische stress. Door de fysieke en psychische ongemakken die dan ontstaan, neemt de stress vaak alleen maar toe en zo ontstaat er een vicieuze cirkel. De vraag is: Hoe gaan we die vicieuze cirkel doorbreken? Vitamines kunnen hierbij helpen!

Vitamines die een hormonale disbalans herstellen

Voeding heeft een grote invloed op ons hormoonstelsel. Zo zijn er bepaalde voedingsmiddelen die een slechte invloed hebben op onze hormoonbalans. Denk hierbij vooral aan alle voorbewerkte producten die je in de supermarkten vindt (en waar we soms juist zo’n enorme trek in hebben!). Gelukkig zijn er ook genoeg gezonde producten en supplementen die ons hormoonstelsel juist een positieve boost geven.

Magnesium

Magnesium is een mineraal dat het lichaam van nature niet zelf aanmaakt en dat we dus uit voeding moeten halen. Magnesium heeft een ontspannend effect op spieren, zorgt voor een verminder van premenstruele klachten en draagt bij aan een beter slaappatroon. Magnesium kun je als supplement slikken, maar zit ook van nature in groene bladgroenten, noten, bananen, rauwe cacao en peulvruchten.

Omega-3

Vet voedsel hoeft niet altijd ongezond te zijn. Sterker nog: gezonde onverzadigde vetten zoals omega-3 zijn hartstikke belangrijk voor onze hormonen. Omega-3 remt de ontstekingen in ons lichaam. Voor vrouwen kan omega-3 helpen om de concentratie mannelijke hormonen, die vaak tot een hormonale disbalans leiden, te verlagen. Verder bevordert omega-3 onze energie balans en slaappatroon! Omega-3 zit met name in noten, groene bladgroenten en plantaardige oliën.

IJzer

Vooral vrouwen die hevig menstrueren lopen het risico om een ijzertekort te ontwikkelen. Onderzoek heeft bewezen dat vrouwen die meer ijzer tot zich nemen, aanzienlijk minder last hebben van premenstruele klachten. IJzer geeft energie en zorgt voor een betere werking van ons afweersysteem. IJzer vind je bijvoorbeeld in groene bladgroenten, peulvruchten en mager rood vlees.

Vitamine B6

Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling en voor het reguleren van de werking van bepaalde hormonen. Vitamine B6 kan een positieve uitwerking hebben op vervelende stemmingswisselingen en zorgt voor een algeheel happy gevoel! Vitamine B6 vind je bijvoorbeeld in havermout, bruine rijst en eieren!

Calcium

Calcium is een mineraal dat nodig is voor de opbouw en het onderhouden van onze botten en ons gebit. Vooral na de menopauze neemt de hoeveelheid oestrogeen af. Oestrogeen zorgt normaliter voor het beschermen van onze botten. Wat extra calcium kan dan dus geen kwaad. Calcium vind je in groene bladgroenten, (plantaardige) melk en kaas.

Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijk voor een heleboel processen in ons lichaam. Zo regelen ze de neurotransmitters serotonine en dopamine. Eet je te weinig eiwitten, dan kun je last krijgen van stress en een verstoord slaappatroon. Dit heeft vervolgens weer een negatieve invloed op onze hormonen. Eiwitten vind je in peulvruchten, zeewier en noten!

Het belangrijkste van alles: Eet zo natuurlijk mogelijk

Wil je goed voor je hormonen zorgen, probeer dan zo natuurlijk en vers mogelijk te eten. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen en kies zo vaak mogelijk voor veel vers fruit en verschillende groenten. Af en toe een reep chocolade of een bakje chips moet kunnen (we are only human!), maar zorg daarnaast voor een zo gevarieerd mogelijk eetpatroon.

Tot de volgende keer!


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Vijf apps voor minder stress

Door Redactie

Waar moeten goede mondkapjes aan voldoen?

Door Redactie

Burn-out klachten hoger door corona crisis: hoe kun je dit zelf tegengaan?

Door Redactie

Vijf manieren om te ontspannen

Door Lieve Peters

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.