Voornemens? 5 tips om ze nu wel te laten slagen

post afbeelding

Het nieuwe jaar is alweer (bijna) daar. Tijdens een overdadig kersdiner – nu mag het toch nog! – worden de goede voornemens al weer uitgewisseld. Om op ‘Blue Monday’ te constateren dat ze al weer mislukt zijn.

Ik geef je een aantal bruikbare tips om je goede voornemens nu wel te laten slagen.

Werk aan één doel tegelijk

Stoppen met roken, meer gaan bewegen en gezonder gaan eten. En dat allemaal tegelijk en vanaf 1 januari. Dat is niet realistisch. Maak een plan voor een aantal maanden, of zelfs het hele jaar. Wat is voor jouw een juist moment om aan je beweging te gaan werken? Misschien ben je meer een buitenmens en is het voorjaar juist geschikt om dit te gaan doen. Het hoeft niet allemaal tegelijk. Gericht een planning maken helpt stapsgewijs je doelen te bereiken

Maak je plannen SMART en schrijf ze op

Gezonder gaan eten, meer gaan sporten. Het zijn geen concrete doelen. Want wat is meer, en wat is gezonder? Door je doelen SMART te formuleren kun je bepalen of je ook werkelijk op schema ligt om dat doel te bereiken. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Een voorbeeld van zo’n SMART doel: ik ga binnen nu en 3 maanden (T) minimaal 3 dagen in de week (R,A) er voor zorgen dat ik 200 gram groentes eet (S,M).

Vraag om professionele hulp

Het is nu eenmaal menseigen om zaken uit te stellen waar je niet direct op wordt afgerekend. Het ‘ach, dan begin ik morgen gewoon opnieuw – syndroom’. Een professional die met je meekijkt en jou helpt je doelen te bereiken kan je net die drempel over helpen om jezelf aan je plannen te houden. Immers, verantwoording afleggen aan een ‘vreemde’ is net wat dwingender dan wekelijks Whatsappen met je vriendin die ook probeert af te vallen en de weegschaal net als jij ook alleen maar ziet toenemen.

Zorg dat je omgeving je steunt en blijf zelf consequent

Hoewel je gezin, goede vrienden of familie niet direct de juiste mensen zijn om jou in de gaten te houden, wordt het wel erg lastig om zonder hun steun jouw doel te bereiken. Zit je man ’s avonds consequent naast je op de bank met een zak chips terwijl jij braaf aan je appel zit? Dat hou je misschien 3 of 4 weken vol, maar dan ga je over de schreef. Bespreek van te voren wat je van hen verwacht en wat je wel en niet prettig vindt. Maar als tegenprestatie: blijf wel consequent. Bieden je schoonouders je overvloedige stukken taart aan bij het zondagse bezoek? Zeg dan consequent nee. Of ja, als dat jij die keus bewust maakt. Dat voorkomt dat je de zinnen: ‘ach, maar een keertje kan toch geen kwaad?’ en ‘kom, de vorige keer vond je het toch ook lekker?’eindeloos blijft horen.

Zondigen mag!

Het is echt geen ramp om een keertje het sporten over te slaan of een keertje uit eten te gaan. Je leeft immers niet de rest van je leven in een strafkamp. Ga je een keertje de mist in? Geen man overboord. Zorg er dan in ieder geval voor dat je er van geniet. En pak de daarna de draad weer op waar je gebleven was. Kijk weer even naar je SMART doel. Verpest dat ene etentje je SMART gestelde doel? Ongetwijfeld niet!

Veel succes en vergeet vooral niet te genieten!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Roken populair onder jongvolwassenen

Door Gast Blogger

Vruchtbaarheid: de kwaliteit van sperma

Door Redactie GezondTotaal

Meer groente en fruit: kleinere kans op kanker

Door Redactie GezondTotaal

Zwangerschap en leeftijd

Door Grada van den Dool - Maasland

Reageer op dit bericht