Waar is vitamine B goed voor?

post afbeelding

Vaak ben je een hele dag druk bezig met van alles, dat kan uiteenlopen van werk, huishouden of kinderen. Herken je weleens de situatie dat je uitgeslapen op je werk zit, maar geen energie meer hebt? Of dat je wilt gaan sporten maar je ervaart een futloos gevoel? Of als je kinderen om aandacht vragen, maar eigenlijk ben je te moe om daar goed op te kunnen reageren? Als je je in één van deze situaties herkent dan kan het best goed zijn dat je geen energie meer hebt en een tekort hebt aan vitamine B. Vitamine B zorgt er namelijk voor dat de natuurlijke energie in het lichaam wordt geactiveerd.

​Wat is vitamine B?

Er is niet één type vitamine B, maar zijn wel acht verschillende soorten B-vitamine, elk weer met een andere werking. Je hebt vitamine B1 oftewel thiamine, vitamine B2 (riboflavine), vitamine B3 (niacine),vitamine B5 (pantotheenzuur), vitamine B6 (pyridoxine) en vitamine B8 wat staat voor biotine. Daarnaast heb je ook nog vitamine B11 oftewel foliumzuur en vitamine B12 wat cobalamine bevat. Al deze B-vitamines zijn zogeheten onmisbare vitamines. Maar een deel van deze vitamines kun je opslaan in het lichaam. Elke dag moet je er dus voor zorgen dat je vitamine B binnenkrijgt. Dat kan door gezonde voeding. Zo zit vitamine B bijvoorbeeld in granen, groenten en noten, maar ook vis, vlees, of brood kunnen vitamine B bevatten. Zo zit vitamine B1 in volkorenbrood en zilvervlies rijst, terwijl vitamime B8 terug te vinden is in noten, sojabonen en eieren

​Energiehuishouding van het lichaam

Het lichaam vraagt en geeft constant energie. Voor een goede energiehuishouding heb je vitamine B nodig, vitamine B activeert namelijk de natuurlijke energie in het lichaam. Vitamine B kun je onder andere vinden in gezonde voeding. Vitamine B maakt energie vrij uit deze voeding en speelt een rol in de verbranding van vetten, eiwitten of koolhydraten. Zo zorgt vitamine B voor een actieve stofwisseling. Het lukt niet altijd om gezond te eten, voedingssupplementen kunnen dan een oplossing zijn. Een beetje extra vitamine B zorgt er voorbeeld voor dat de natuurlijke energie in je lichaam wordt geactiveerd. Op die manier wordt het futloze gevoel van moeheid tegengegaan. 

​Tekort aan vitamine B

Normaal krijg je met gezonde en gevarieerde voeding alle benodigde en essentiële vitamine binnen. Maar het kan soms goed zijn dat het niet luk om een gezond eetpatroon aan te houden. Denk maar aan tijden waarin er drukte of stress heerst. Of tijdens vakanties of feestdagen. Ook kan het zijn dat door een bepaalde levensstijl te volgen zoals veganisme je niet altijd de juiste vitamines binnenkrijgt. Een tekort aan vitamines kan zorgen voor gebrek aan eetlust, vermoeidheid of hoofdpijn. Ben je moe en heb je te weinig energie? Dan is één van de eerste remedies om goed en voldoende te slapen, gezond te eten en veel te bewegen. Als dat niet lukt kun je een voedingssupplement gebruiken. Met een voedingssupplement zoals vitamine B complex krijg je alle essentiële vitamine in 1 keer binnen. Op die manier ga je  zo veel energieker door het leven. ​


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Mobiliteit & gezondheid bij senioren: dit zijn de meest voorkomende gezondheidsklachten

Door Redactie

Last van netvliesloslating?

Door Redactie

De voordelen van collectieve bedrijfsfitness

Door Redactie

De behandeling van rugklachten in een notendop

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.