Wat is een Pioppi-dieet?

post afbeelding

Het Pioppi-dieet is inmiddels een aantal maanden in het nieuws. Het boek erover is een echte bestseller geworden. Toch geldt dat net als met andere diëten dat veel mensen wel een zeker idee hebben wat ze zich hierbij moeten voorstellen maar dat er ook veel onduidelijkheid heerst over de voordelen en nadelen van het Pioppi-dieet.

Koolhydraatarm dieet

Het Pioppi-dieet is een duidelijk koolhydraatarm dieet. Er wordt aanbevolen om zoveel mogelijk producten te mijden die koolhydraatrijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn brood, pasta, rijst, aardappelen en alle producten met toegevoegde suikers, zoals frisdrank en vruchtensappen maar ook honing en bewerkt fruit. Ook oliën gemaakt van zaden worden afgeraden, evenals lightproducten en voedingsmiddelen die uit meer dan drie ingrediënten bestaan. Het dieet bestaat vooral uit groenten, fruit, noten en olijfolie. Vette vis, eieren en vlees behoren ook tot de toegestane voeding. Dagelijks mag u ook volle zuivelproducten, donkere chocolade en kokosolie tot gewenste voedingsmiddelen rekenen. Een glas rode wijn per dag is het maximum. Hiermee is het Pioppi-dieet een typisch mediterraan dieet.

Niet minder eten, maar ook gezonder leven

Bij dit dieet hoef je niet minder te eten. Het is de bedoeling om 3 maaltijden per dag te nemen en te eten totdat je verzadigd bent. Tussendoor snacken is niet verstandig. Daarnaast moet je je ook aan een aantal regels houden die passen bij een gezonde manier van leven:

  • Dagelijks 30/minuten of meer bewegen
  • Voldoende nachtrust nemen van 7 uur per nacht
  • Elke dag een aantal minuten bewust in en uitademen in de vorm van een meditatie
  • Genoeg tijd besteden aan je sociale contacten
  • Wekelijks een dagdeel vasten om je lichaam te ontgiften (kijk eens naar het detox pakket van Flinndal)

De voordelen van het Pioppi-dieet

Voor veel mensen klinkt het Pioppi-dieet als een soort droomdieet, omdat je er niet minder voor hoeft te eten dan je blieft. Er zit gewoon veel lekker eten bij de toegestane producten en veel mensen vinden ook dat glas wijn wel een plezierig idee. De eerste fase van het dieet duurt vier weken. Door de andere manier van eten val je af en ga je je ook fitter voelen. Dat geldt voor de meeste diëten overigens. Na een maand kan je het menu eventueel nog wat uitbreiden, dat is afhankelijk van jouw streefgewicht.

De nadelen van het Pioppi-dieet

Net als ieder dieet heeft dit dieet toch ook relatief eenzijdig. Het lijkt alsof je alles mag eten, maar je lichaam mist toch plotseling een aantal belangrijke voedingsstoffen, zoals koolhydraten. Het dieet omvat ook een aantal producten zoals eieren, volle zuivelproducten en kokosolie waar de deskundigen vraagtekens bij zetten als het gaat om gezonde voeding. Ook het Pioppi-dieet is een echt dieet. Het risico bestaat dat mensen na een periode weer vervallen in hun oude voedingsgewoonten en dan weer worden geconfronteerd met gewichtstoename.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips voor gezonde en snelle maaltijden + recepten

Door Redactie

5 Manieren om je motivatie om af te vallen niet kwijt te raken

Door Redactie

Is het verstandig om naar jouw ex-partner terug te gaan?

Door Redactie

Wat te doen bij een wespensteek?

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht