Wat kilo’s kwijt? Neem je tijd!

post afbeelding

Gaat je broek niet meer zo gemakkelijk dicht als voorheen? Schrok je toen je laatst weer eens op de weegschaal stapte? Merk je dat je kleding minder lekker zit, maar ook dat je conditie achteruitgaat? Zit je niet lekker in je vel, en is je gewicht simpelweg hoger dan goed voor je is, of waar je je zelf goed bij voelt? Dan is het zaak daar iets aan te doen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want diëten is lang niet bij iedereen populair. Gelukkig hoef je ook helemaal niet op een dieet om je overtollige kilo’s kwijt te raken. Sterker nog: jezelf een net wat gezondere levensstijl aanleren werkt op de langere termijn zelfs een stuk beter dan via een crashdieet snel op je streefgewicht komen.

Wanneer ben je te zwaar?

Of je te zwaar bent, weet je vaak zelf het best. Niet iedereen heeft dezelfde bouw, wat betekent dat niet iedereen gebaat is bij precies hetzelfde gewicht. Je BMI berekenen geeft je vaak een eerste indicatie van hoe het er bij jou voorstaat. Een veel te hoog getal geeft duidelijk aan dat je overgewicht hebt, maar ook als het lager uitvalt kun je soms zelf aanvoelen dat je net wat meer weegt dan je graag zou willen, en dan waar je je prettig bij voelt.

De mens is er van nature niet bij gebaat om regelmatig snel af te vallen en weer aan te komen, daarmee schop je je lijf behoorlijk in de war. Beter is het om op zoek te gaan naar een voor jou goed en haalbaar gewicht, en je leven zo in te richten dat je dit eigenlijk voor altijd vast kunt houden. Afvallen zonder dieet dus, want de meeste diëten zijn er juist op gericht om je snel kilo’s te laten verliezen, zonder er vervolgens voor te zorgen dat je dit gewicht ook vast kunt houden.

Kijk naar je voeding en je beweging

Om een goed gewicht te bereiken en dit ook vast te kunnen houden, is het belangrijk dat er sprake is van balans. Een balans tussen hoeveel je op een dag eet, en hoeveel je beweegt. Het liefst eet je natuurlijk alleen gezonde voedingsmiddelen, en geen vette snacks of echte suikerbommetjes. Toch kan het geen kwaad om ook een beetje te eten wat je lekker vindt, dus ban niet meteen al dit soort dingen uit je leven. Door niet al te streng te zijn, is de kans dat je je gezondere leven langer volhoudt een stuk groter.

Kijk daarnaast goed naar je beweging. Zelfs al eet je nog zo gezond, en krijg je nog zo weinig calorieën binnen, als je niet beweegt kun je alsnog aankomen. Zorg dus voor beweging, of het nu om wandelen of om fanatiek sporten gaat. Zo verbrand je de voeding die je binnenkrijgt, en blijft je conditie bovendien ook nog eens op niveau.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Jezelf motiveren op weg naar stoppen met drugs

Door Redactie

Zo krijg je meer inzicht in je toekomst

Door Redactie

Spannende seksspeeltjes voor iedereen

Door Redactie

3 tips voor in de slaapkamer

Door Redactie

Reageer op dit bericht