Wat Maxima Zorg leerde van de eerste corona-uitbraak

post afbeelding

Veel zorginstanties hadden het zwaar toen het coronavirus op volle sterkte was en IC’s deed volstromen. En we zijn er nog niet. Een onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland bracht al aan het licht dat van alle mensen die voor het coronavirus thuiszorg of hulp van een wijkverpleegkundige kregen, 40 procent geen of minder zorg ontving gedurende de pandemie. Schrijnende cijfers, maar hoe is het nu? In deze blog bespreken we de zorgsituatie in Amsterdam, de impact van het coronavirus en hoe Maxima Zorg deze pandemie ervaarde.

De thuiszorg-situatie in het begin van de coronacrisis

Met een mogelijke tweede golf in het verschiet, houdt de thuiszorg haar hart vast. Net nu de meeste instanties zaken grotendeels weer onder controle hadden, alhoewel dit ontzettend lang duurde voor veel bedrijven. Met name in de periode tot mei hadden de vele zorginstanties die zich niet hadden voorbereid op de pandemie, moeite met zorg verlenen. Thuiszorg werd bij sommige instanties zelfs deels afgeblazen, waardoor studenten zorgbehoevende senioren noodgedwongen moesten bijstaan.

Uit een op 1 mei 2020 gepubliceerd onderzoek van beroepsvereniging V&VN onder ruim 10.000 verpleegkundigen en verzorgers, bleek dat bijna 60 procent van alle medewerkers aangaf dat er te weinig maskers, schorten, brillen en handschoenen waren.

Een goede voorbereiding is alles

Samen met een aantal andere zorginstanties, bereidde het Amsterdamse Maxima Zorg zich vroegtijdig voor op de komst van het virus, uit voorzorg. Helaas bleek die voorzorg meer dan nodig. “Toen het virus zich naar het westen verplaatste, heb ik vroegtijdig maatregelen genomen – nog voordat het RIVM met de corona-maatregelen kwam. Dus voordat de run op ontsmettingsmiddelen en andere zaken kwam, hadden wij alles al in huis. Deels omdat we de bui al zagen hangen en deels echt uit voorzorg.

We hadden extra infectiegel, handschoenen, mondkapjes en andere benodigde producten. Uiteindelijk hebben wij maar twee corona-besmettingen gedurende de hele periode tot nu toe gehad.”, zegt verzorger en oprichter van Maxima Zorg, Khalid el Otmani, in een interview over de situatie.

“Als aanbieder van zorg moeten wij lering trekken uit deze situatie, dus niet per se de overheid volgen. Als zorgaanbieder heb je mijns inziens de verplichting om verantwoordelijkheid te dragen voor je cliënten. Daarom moet een actieve rol innemen bij het volgen van een mogelijke uitbraak. Van wat dan ook. Als dat betekent dat je vroegtijdig desinfectiegel, handschoentjes, mondkapjes en beschermende kleding moet inkopen, dan zeg ik: doen.”, vervolgt hij.

Druk om zonder bescherming te verzorgen

Los van het tekort aan beschermende middelen, bleek uit het onderzoek van V&VN dat ruim een op de drie verzorgers druk ervaarde om zonder beschermingsmiddelen toch zorg te verlenen. Erbarmelijke omstandigheden, als je het ons vraagt. Juist de doelgroep die de zorg zo hard nodig heeft, verdient het om beschermd te worden. En dan hebben we het nog niet eens over de verzorgers die het werk uitvoeren gehad.

We zijn nu een aantal maanden later en de meeste zorginstanties hebben de boel weer aardig op orde. Onderaan de streep bleken de klappen die het coronavirus uitdeelde immens en kampen nog veel instanties met blauwe plekken. Maar naast de eigen wonden, is ook het vertrouwen van veel cliënten geschaad door de chaotische en misschien wel slechte voorbereiding en aanpak van veel instanties.

Minder vertrouwen vanuit de cliënten

Zoals al eerder besproken, zijn er toch nog een flink aantal instanties die nog veel last van het coronavirus hebben. Het probleem ligt hem nu echter niet meer in het ontbreken van beschermende middelen, maar in het vertrouwen van de cliënten. Na maanden van onzekerheid en soms zelfs het achterblijven van thuiszorg, is het logisch dat behoevenden zelfs een beetje huiverig zijn om weer met verzorgers in contact te komen.

Dit probleem loste Maxima Zorg gelukkig al in een vroeg stadium op. Misschien dat andere aanbieders nog iets aan deze oplossing hebben. “Wij merkten zelf dat, toen het coronavirus in Nederland in beeld kwam en het land in lockdown ging, cliënten behoefte hadden aan duidelijkheid. In eerste instantie waren onze cliënten bang en wilden ze de zorg stoppen, daarom belden we iedereen individueel op.”, vertelt Khalid.

Hij gaat verder. “Dus geen mails naar het hele klantenbestand. We legden uit wat onze werkwijze zou zijn en bijna alle klanten gingen akkoord. Vooral omdat we alle mogelijke vragen, angsten en twijfels meteen telefonisch konden wegnemen. Het gaat allemaal om vertrouwen.”

Klanten die het (nog) niet aandurfden, werden via videocalls geholpen. De bedoeling was dit in 2021 te introduceren, maar door het virus kwam dat proces in een stroomversnelling. En het werkt erg goed, vinden ook de cliënten. Blijven communiceren, dat is toch een van de belangrijkste zaken.

Wat is de huidige situatie in Amsterdam?

Om de gevolgen van de coronacrisis verder in kaart te brengen, is de gemeente Amsterdam bezig met het afnemen van enquêtes. Zo ontving Maxima Zorg een brief met de volgende mededeling:

‘Ze (de gemeente Amsterdam, red.) willen weten wat de afname in de zorgvraag betekent. Is er nu sprake van verergerde problematiek, hebben mensen andere oplossingen gevonden, of hebben ze de hulp niet of minder nodig? Oftewel, leidt de daling van het zorg en ondersteuningsniveau van de afgelopen maanden tot meer en ernstigere problemen of juist niet? En voor welke groepen cliënten geldt dit dan?’

Ook bij de gemeente is de uiteindelijke impact van het virus dus nog niet duidelijk. Wat Maxima Zorg zelf merkt, is dat het vertrouwen langzaam groeit. Echter, met een mogelijke tweede golf in het verschiet, bestaat de kans dat dat groeiende vertrouwen binnenkort weer wegvalt, mochten zorginstanties op dezelfde wijze handelen als bij de eerste golf.

“Laten we er in ieder geval alles aan doen om te zorgen dat we de zorgbehoevenden helpen.”, zegt Khalid erover.


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Mondkapjes, omdat het moet!

Door Redactie

Wat je moet weten over NLP

Door Redactie

Veel voorkomende voetklachten: hielspoor

Door Redactie

Coronapreventie: mondkapjes en andere maatregelen die je kunt nemen

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.