Waterkefir zelf maken, zo doe je dat

post afbeelding

Waterkefir is een gefermenteerde drank vol met nuttige bacteriën die je zelf makkelijk kan maken. De basis hiervan zijn kefirkorrels die je zowel online als in gespecialiseerde winkels kan kopen. Waterkefir kan je het beste vergelijken met een licht koolzuurhoudende limonade, die minder zoet is. Er zijn diverse smaken mogelijk en je kan naar hartenlust hiermee experimenteren. Ook jonge kinderen vinden het vaak erg lekker en dat geldt eigenlijk voor het hele gezin.

Is waterkefir gezond?

De gezondheid in de darmen wordt ondersteund door waterkefir omdat er grote hoeveelheden ‘gunstige’ bacteriën in zitten. Deze bacteriën zijn in staat om suikers te metaboliseren en deze om te zetten in zuren die goed zijn voor ons lichaam. Daarnaast ontstaan bij dat proces ook voedingsenzymen en vitamine B. Het fermenteren van de drank zorgt er ook voor dat het suikergehalte omlaaggaat, terwijl de smaak verbetert. Waterkefir kan je dan ook beter drinken dat de standaard suikerhoudende frisdranken.

Lees ook: Gezonde voedingssoorten op een rij

Anaerobe bereiding van waterkefir

Anaeroob houdt in dat er geen verse lucht bij het product kan komen tijdens de bereiding. Dat klinkt misschien vreemd, maar een waterkefir cultuur ‘voelt’ zich het best in een omgeving zonder of met een beperkte hoeveelheid zuurstof. Op deze manier wordt ook voorkomen dat schadelijke bacteriën of schimmels het proces verstoren. Een anaerobe omgeving creëren is mogelijk met een waterslot. Professionele watersloten kan je online kopen of in gespecialiseerde winkels verkrijgen. Het waterslot zorgt ervoor dat er geen ongewenste stoffen die overal in de lucht zweven in het water terecht kunnen komen. Tevens kan via het waterslot de CO2 die bij het fermentatieproces ontstaat worden afgevoerd. Het waterslot zorgt voor een eenrichtingsverkeer waardoor gassen wel kunnen worden afgevoerd maar niet binnen kunnen komen. Door gebruik te maken van een waterslot ontstaat een optimaal klimaat voor de bereiding van de waterkefir. De resultaten zijn hierdoor in het algemeen beter.

Waterkefir maken in een weckpot

Er zijn diverse recepten voor waterkefir. Om een liter waterkefir te bereiden heb je de volgende ingrediënten nodig:

  • 1 liter water
  • 100 gram kefir korrels
  • 30 tot 80 gram suiker.

De hoeveelheid suiker is een kwestie van proberen. Na een aantal pogingen weet je precies wat de juiste smaak oplevert. Je kan in principe alle soorten suiker gebruiken. Rietsuiker is mogelijk en er zijn ook in de supermarkt diverse soorten biologische suikers te koop.

In plaats van suiker is het ook mogelijk om gedroogde vruchten te gebruiken als voedingsstof voor de cultuur. Voor een liter waterkefir zijn 6 tot 7 gedroogde vijgen afdoende.

  • Voor de smaak voeg je bijvoorbeeld gedroogde abrikozen, rozijnen of dadels toe. Ook hier is het experimenteren met de hoeveelheid voor de juiste smaak.
  • Tenslotte nog een 1/2 biologische citroen toevoegen. Het is ook mogelijk om de drank achteraf op smaak te brengen met citroensap.
  • Het mengsel zet je weg op een donkere plaats. Dat kan eventueel ook in de koelkast, maar daar verloopt het proces trager. Buiten de koelkast moet je ervan uitgaan dat de drank na twee dagen klaar is.

Waterkefir gezond

Tips en waarschuwingen bij de bereiding van waterkefir

Waterkefir moet je bereiden in een glazen pot. Metaal zorgt ervoor dat de kefirkorrels worden aangetast. Maak de pot vooraf uitsluitend schoon met warm water en gebruik geen schoonmaakmiddelen omdat deze het fermentatieproces verstoren of vertragen. Bij de bereiding van waterkefir zou je wellicht denken aan het gebruik van honing voor de zoete smaak en als voedingsmiddel voor de bacteriën. Dit werkt echter niet en het proces zal niet worden opgestart omdat honing ook een duidelijke antibacteriële werking heeft.

Is waterkefir gevaarlijk?

Is waterkefir maken gevaarlijk? Het maken van een lekkere waterkefir is eenvoudig en gezond. Het is echter van groot belang dat je wel beseft dat er bij het fermentatieproces in een weckpot CO2 gas wordt gevormd. Als je de periode van 2 dagen voor 1 liter in acht houdt, is er niets aan de hand. Vergeet je echter dat de bereiding plaatsvindt en kijk je een aantal dagen niet om naar de weckpot, dan kan dat een gevaarlijke situatie opleveren.

Zeker als je redelijk veel suiker gebruikt, zullen de bacteriën doorgaan om CO2 gas te produceren als bijproduct van de fermentatie. Na een langere periode kan er in de pot een dergelijke overdruk ontstaan dat deze uit elkaar kan spatten. Neen dus voorzorgsmaatregelen als je vergeten zou zijn om de productie van waterkefir in de gaten te houden. Met de aanschaf van een waterslot kan je gevaarlijke situaties voorkomen. Veel plezier bij het maken van deze bijzondere en lekkere drank.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

5 fouten om te voorkomen bij een koolhydraatarm dieet

Door Redactie

Is ‘verse’ muntthee nou echt zo gezond als we denken?

Door Rosalyn van Moorselaar

Hoe gezond is honing eigenlijk?

Door Rosalyn van Moorselaar

Hoe blijf je gemotiveerd om af te vallen?

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.