We weten wel hoe het moet, maar waarom lukt het niet gezond te eten?

post afbeelding

Inhoudsopgave

Waarom kun je de verleiding niet weerstaan?

Extern eetgedrag

Bij sommige mensen is er sprake van extern eetgedrag. Dat wil zeggen dat deze personen gevoelig zijn voor prikkels van buitenaf. Bijvoorbeeld de geur van lekker eten, het zien eten van lekkernijen, het visstalletje op de hoek waar ze langs lopen, enz. Voor deze mensen is het erg moeilijk deze prikkels te weerstaan.

Emotie-eters

Andere personen zijn bijvoorbeeld echte emotie-eters. Zij eten vooral verkeerde dingen als ze zich bijvoorbeeld rot, verdrietig , boos of teleurgesteld voelen.

Lijngerichte eters

Dan zijn er ook nog veel mensen die lijngericht eten. Dit zijn personen die vaak te streng lijnen. Doordat ze te weinig voedingsmiddelen binnenkrijgen, bezwijken ze vaak sneller voor een lekker (en meestal calorierijk) tussendoortje. Ook kunnen ze vaak moeilijk maat houden.

Ook een combinatie van bovenstaand eetgedrag is mogelijk. Ook mensen die niet streng lijnen, kunnen toch op sommige tijden van de dag te weinig voeding binnenkrijgen. Ook voeding die bijvoorbeeld te weinig vezels en/of eiwitten bevat, geeft een minder vol gevoel en verteert sneller. Hierdoor krijg je vlugger weer trek en worden lekkere tussendoortjes heel moeilijk te weerstaan, voor sommigen dus onweerstaanbaar.

Wat kun je eraan doen?

Misschien weet je al min of meer van jezelf waar je zwaktes liggen. Om een goed beeld te krijgen, is het verstandig enige dagen een voedingsdagboek bij te houden. Je noteert hierin niet alleen wát en wanneer je iets eet, maar ook:

  • Waarom at je?
  • Hoe voelde je je op dat moment?
  • Was je alleen of in gezelschap?

 

Op deze manier krijg je inzicht in je voedingspatroon en waardoor je getriggerd wordt om te eten.

Aanpak op weg naar een gezond eetpatroon

In alle gevallen is een gezond eetpatroon met voldoende voedingsstoffen de basis. Verder kunnen mensen die gevoelig zijn voor prikkels van buitenaf bijvoorbeeld beter niet met een lege maag op pad gaan. Emotie-eters zijn er o.a. bij gebaat om afleiding te gaan zoeken wanneer ze willen gaan eten om zich beter te voelen. Lijngerichte eters kunnen hun dieet beter aanpassen naar een minder streng dieet, dat wél vol te houden is.

Een gewichtsconsulent of diëtist kan je uitstekend helpen eventuele problemen in kaart te brengen en samen met jou naar voor jou de juiste oplossingen te zoeken.

Tip

Vraag jij jezelf af wat je nu eigenlijk binnenkrijgt? Wil je meer inzicht in je eigen eetgewoonten? Hou dan eens enkele dagen een voedingsdagboek bij. Het beste kun je minimaal twee door-de-weekse dagen en een dag in het weekend nemen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Daarom zijn huisdieren goed voor je gezondheid

Door Gast Blogger

Tips hoe om te gaan met de vele dagelijkse eetkeuzes

Door Redactie GezondTotaal

Vijf gezonde blender recepten

Door Gast Blogger

6 tips voor gezonder en fitter op het werk

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht