Wie heeft de sportschool nodig? Sport lekker thuis!

post afbeelding

Om gezond en fit te blijven of te worden hoef je niet per se een abonnement op de sportschool af te sluiten. Door thuis te trainen bespaar je geld en tijd, waardoor het een stuk eenvoudiger wordt om jouw sportsessies in te plannen. Ook als student kom je zo aan je beweging, zonder dat het je al te veel geld kost. Voor of na een drukke dag kun je gewoon thuis sporten. Wij geven je enkele tips en oefeningen om thuis aan de slag te gaan.

Thuis trainen met lichaamsgewicht

Het allerfijnste aan thuis sporten is dat je zelf kunt kiezen welke workout je wilt doen. Zo staan er oneindig veel trainingen online, van een ontspannen yogales tot HITT en krachttraining. Doe voordat je thuis gaat sporten wat research om een sport te vinden die bij jou past en probeer wat filmpjes uit van verschillende online guru’s. Je kunt zeer veel bereiken met een training waarbij je alleen je lichaamsgewicht gebruikt. De oefeningen gaan veel verder dan enkel push-ups en sit-ups. Darebee is een handige website waarop je duidelijk uitgetekende oefeningen vindt. Doe bijvoorbeeld mee met een challenge of daag jezelf uit met de workout of the day.

Thuis trainen met gewichten

Wanneer je jouw trainingen iets afwisselender en uitdagender wilt maken is het een goede keus om wat gewichten aan te schaffen. Met een kettlebell kun je jouw oefeningen intensiever maken en ook met dumbbells heb je vele opties. Zo kun je bijvoorbeeld squaten terwijl je de kettlebell beethoudt, daag je jezelf uit met een kettlebell swing en gebruik je de dumbbells voor een shoulder press, bent over row, bicep curl en nog veel meer. Gebruik relatief zware gewichten en doe weinig herhalingen om je spierkracht te vergroten of gebruik een lichter gewicht en doe meer herhalingen voor een hogere vetverbranding en een optimalisatie van je uithoudingsvermogen.

Thuis sporten met apparatuur

Ga je vaak naar de sportschool en heb je een favoriet fitnessapparaat? Dan kun je deze ook aanschaffen voor thuis. Herbert van de Haterd van adviesjagers.nl heeft sportwetenschap gestudeerd en is zelf een fitness-enthousiast. Hij verdiept zich onder andere in de beste cardioapparaten. “Voor mensen die thuis niet alleen krachttraining willen doen maar ook graag de conditie willen vergroten is een crosstrainer of een roeitrainer ideaal. Je kunt professioneel trainen zonder dat je naar buiten moet, waardoor de drempel om te gaan sporten een stuk lager ligt. Ook is het een stuk hygiënischer om op je eigen apparaat te sporten, omdat jij waarschijnlijk de enige bent die hier gebruik van maakt.”

Blijf gemotiveerd

Het kan lastig zijn om gemotiveerd te blijven wanneer je je voor hebt genomen om thuis te gaan sporten. Om gemotiveerd te blijven is het belangrijk om van tevoren je doelen goed te formuleren. Of je nu na een maand 20 push-ups wilt kunnen of 2 kilo af wilt vallen. Leg je doelen vast en werk hier naartoe. Ook als je thuis gaat sporten is het belangrijk om je sportmomenten zorgvuldig in te plannen. Als je dit niet doet is de kans groot dat je andere dingen gaat doen in plaats van sporten. Zo kan het zijn dat je opeens heel veel zin hebt om de was te gaan vouwen. Door de workouts iedere week in je agenda te zetten heb je geen excuus meer en moet je wel van de bank afkomen. Daarna kun je jezelf natuurlijk belonen met een aflevering van je favoriete Netflix serie.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Een fijne ochtendroutine die jou energie geeft!

Door Lieve Peters

Wat zijn waarzeggers en zijn ze betrouwbaar?

Door Redactie

Grootste voordelen van yoga

Door Redactie

Zo creëer je een rustgevende avondroutine!

Door Lieve Peters

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.