Wist jij dat Magnesium zó gezond was? Dit zijn de 4 bekendste voordelen

post afbeelding

Magnesium is een super belangrijk mineraal voor ons lichaam. Het heeft namelijk invloed op zo’n 300 lichaamsprocessen. We kunnen dus niet zonder dit mineraal, maar wat maakt Magnesium zo gezond? Wij vertellen je wat de vier bekendste gezondheidsvoordelen zijn!

Magnesium is goed voor sporters

Sport je veel? Dit mineraal is dan echt een must voor je. Magnesium is goed voor de werking van de spieren en voor het skelet. Als je langdurig en regelmatig sport daalt het magnesiumgehalte in je lichaam snel. Dit komt deels doordat je magnesium via zweet en urine verliest, maar ook je spieren verbruiken extra van dit mineraal. Het magnesiumgehalte moet daarom na het sporten weer aangevuld worden. Bij een magnesiumtekort kunnen fysieke prestaties namelijk verminderen. Ook kunnen er spierkrampen ontstaan. Met voldoende magnesium kun je deze problemen helpen voorkomen. 

Magnesium helpt bij stress

Ervaar je veel stress en spanning in je leven? Je lichaam verbruikt in dat geval meer magnesium dan gewoonlijk. Je behoefte aan het mineraal neemt dan ook toe. En met een lager magnesiumgehalte in je cellen ben je gevoeliger voor stress, dus wordt de behoefte aan magnesium nóg groter. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Wat kun je dan doen? Zorgen dat je voldoende magnesium neemt! Magnesium bevordert de spierontspanning. En werkt dus kalmerend. Zo vermindert het ook direct stress. Magnesium wordt daarom ook wel het ‘antistress mineraal’ genoemd.

Magnesium helpt bij het slapen

Daarnaast kan magnesium ook helpen bij slaapproblemen. Aangezien magnesium helpt om het lichaam, spieren én de hersenen te ontspannen, komt je lijf en geest tot rust. Exact wat je nodig hebt voor een goede nachtrust. Bijkomend voordeel is dat magnesium angst en depressie helpt te verlichten. Wat natuurlijk ook slaapbevorderend is.

Hoe werkt dit? Mensen met een magnesiumtekort slapen veelal onrustig, waardoor ze minder diep slapen. Door het tekort aan het mineraal aan te vullen help je een goede nachtrust te ondersteunen. Bovendien bindt magnesium zich aan GABA-receptoren. GABA is een neurotransmitter die je slaap bevordert door te zorgen voor minder activiteit in je hersenen, waardoor je ‘s nachts rustiger in bed ligt. Ook mensen die last hebben van het Restless Leg Syndrome (rusteloze benen) en daardoor minder goed slapen, hebben veelal baat bij magnesium.

Magnesium helpt bij vermoeidheid

Voel jij je regelmatig vermoeid, futloos en heb je gebrek aan energie? Het kan zijn dat je een tekort hebt aan magnesium. Het mineraal kan helpen bij vermoeidheid, want magnesium activeert namelijk de natuurlijke energie in je lichaam. Het helpt bij de opbouw van enzymen en hun omzetting van voedingsstoffen naar energie. Wanneer je energieniveau niet optimaal is, heb je wellicht een tekort aan magnesium.

Welke voedingsmiddelen bevatten Magnesium?

Omdat je lichaam dit mineraal niet zelf kan aanmaken is het belangrijk dat je magnesium via voeding of supplementen binnenkrijgt. Magnesium vind je onder andere in zaden, noten, peulvruchten, groene groenten, cacao en bananen. Desnoods kan je ter aanvulling magnesium supplementen gebruiken. Een volwassen man heeft gemiddeld 350 mg magnesium per dag nodig. Voor volwassen vrouwen is dat 300 mg.

Welk Magnesium Supplement is het beste?

Er zijn verschillende soorten magnesium supplementen verkrijgbaar. Toch verschilt de kwaliteit onderling enorm. Dit komt omdat er vele soorten vormen van magnesium bestaan. Magnesium oxide, -tauraat en -chloride zijn enkele bekende vormen van magnesium.  Sommige vormen worden beter door het lichaam opgenomen dan andere. Over het algemeen kunnen we stellen dat natuurlijke magnesium het best door het lichaam worden opgenomen. Dit gaat om magnesiumchloride, magnesium citraat en magnesium tauraat. Ben je op zoek naar goed magnesium product? Kies dan voor bij voorkeur een product wat uit natuurlijke magnesiumverbindingen bestaat.

Let wel: uiteraard is het ook belangrijk om contact op te nemen met je huisarts bij deze genoemde klachten. Ook andere factoren kunnen van invloed zijn en deze moeten niet onderschat worden. Voedingssupplementen dienen niet als vervanging voor gezonde voeding.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

De baas van de eetbare paddenstoel: Lion’s Mane

Door Redactie

Wat neem je mee op ziekenbezoek?

Door Redactie

Is de basisolie uit CBD producten eigenlijk wel goed voor je?

Door Redactie

Aan oogleden, wallen en andere ouderdomskwaaltjes rondom de ogen is gelukkig iets te doen

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.