Woggen, powerwalk of fitwalk? Stevig doorstappen dus.

post afbeelding

Je hebt er niets voor nodig, je kunt het op elk tijdstip doen, het kost je niets en het houdt je fit: wandelen! Wandelen is de meest eenvoudige en de meest natuurlijke manier van bewegen. Een half uur per dag flink doorstappen bevordert bovendien je gezondheid. Je hoeft dus niet gelijk de sportschool in voor merkbaar verschil in je conditie.

Woggen: conditioneel wandelen

Om elf uur ‘s ochtends ga ik ermee van start: woggen! Dit is een kruising tussen wandelen en joggen. Ik trek mijn makkelijke schoenen aan en stap naar buiten. Ik bouw het langzaam op: eerst begin ik rustig te wandelen, daarna versnel ik mijn pas en vervolgens maak ik flink tempo. Ik neem grote, stevige stappen en mijn armen zwaaien mee. Daardoor recht mijn rug zich en neem ik automatisch een zelfverzekerde houding aan.

De voordelen van regelmatig wandelen op een rijtje:
Bevordert de vetverbranding
Bevordert de zuurstofopname
Spieren en botten worden versterkt
Goed voor hart- en bloedvaten
Geringe kans op blessures
Kan langer worden volgehouden dan bijvoorbeeld hardlopen
Verbetert de stemming (door extra aanmaak in de hersenen van het stofje serotine)
Minder stress
Meer conditie

Let op!
Deze resultaten bereik je alleen door tijdens het wandelen stevig door te stappen, slenteren heeft weinig tot geen effect.

Meer zelfvertrouwen

De mensen op straat zien me al van verre aankomen en tijdens het passeren maken ze ruimte voor me. Door de rechte houding, de stevige stappen en het tempo voel ik me vastberaden en straal ik dit ook uit. En dat bevordert weer mijn zelfvertrouwen. Wanneer ik na een half uurtje mijn huis weer in zicht krijg, vertraag ik geleidelijk mijn tempo en loop even goed uit.

Powerwalk en fitwalk

Deze manier van wandelen werd vroeger woggen genoemd, maar staat tegenwoordig bekend als conditioneel wandelen. Andere benamingen voor deze vorm van wandelen zijn powerwalk en fitwalk. Het is essentieel om tijdens deze vorm van wandelen een tamelijk hoge snelheid te ontwikkelen, die het grootste deel van de wandeling aangehouden moet worden. Neem grote, stevige stappen en laat hierbij je armen op een natuurlijke manier mee zwaaien. Bouw je training langzaam op. Begin met zo’n tien minuten en werk toe naar een half uur tot drie kwartier. Wanneer je zo’n drie à vier keer per week op deze manier gaat wandelen, dan weet ik zeker dat je na een aantal weken je aanmerkelijk fitter gaan voelen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Beginnen met sporten: leuk en langzaam

Door Jolanda Hamers

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Dertig minuten per dag bewegen. Zo doe je dat

Door Redactie GezondTotaal

Herfst. Ga naar buiten en geniet!

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht