Yoga werkt beter bij lage rugpijn dan reguliere behandelmethodes

post afbeelding

Naar de huisarts of naar de yoga?

Tijdens het onderzoek werden 313 mensen gevolgd die langere tijd last hadden van lage rugpijn. Van die 313 patiënten bezochten 157 mensen een huisarts. De overige 156 kregen wekelijks een yogales. Voor en na de onderzoeksperiode moesten patiënten een vragenlijst invullen waarbij zij moesten beoordelen hoe makkelijk ze dagelijkse activiteiten uit konden voeren. De patiënten die wekelijks aan yoga deden bleken veel minder moeite te hebben met bijvoorbeeld lopen, bukken en aankleden. Dit resultaat was ook negen maanden na de laatste yogales nog te zien.

Yoga is een goede, veilige optie om met lichaamsbeweging rugpijn aan te pakken

Een ander onderzoek werd uitgevoerd door professor Karen Sherman. Tijdens dit onderzoek werd een groep van 101 patiënten over drie groepen verdeeld. Eén groep kreeg één keer per week een yogales, één groep kreeg één keer per week rugoefeningen en de laatste groep kreeg een zelfhulpboek met daarin oefeningen. Na twaalf weken werd bekeken wat het effect van de diverse behandelmethodes was op de rugpijn van de patiënten. Hieruit bleek dat de patiënten die wekelijks yogales volgden de minste klachten hadden ten opzichte van de andere groepen. De patiënten ervoeren zes maanden na het volgen van de lessen nog steeds de voordelen, ze hoefden ook minder medicatie voor hun probleem nemen. Professor Karen Sherman: “Onze resultaten geven aan dat yoga een goede, veilige optie is voor mensen die met lichaamsbeweging hun rugpijn willen aanpakken.”


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

3 activiteiten die ontspannend werken

Door Redactie GezondTotaal

Tips hoe om te gaan met de vele dagelijkse eetkeuzes

Door Redactie GezondTotaal

Het ene pilletje is het andere niet!

Door Colette Rombouts

6 tips voor gezonder en fitter op het werk

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht