Zijn proteïneshakes nodig als je sport?

post afbeelding

Veel actieve sporters drinken proteïne shakes voor een grotere spiermassa. Een flinke dosis eiwitten zou ondersteunen bij een snellere opbouw en herstel van het spierherstel na intensief sporten. Eiwitshakes worden dus veel gebruikt door topsporters na afloop van de training. Vaak is er dan ook geen tijd om een maaltijd klaar te maken. Een shake is dan een praktisch alternatief voor een goede evenwichtige maaltijd. Maar is dit nu werkelijk nodig en wat zijn de voor- en nadelen van zo’n eiwitshake? In deze blog zetten we het allemaal even voor je op een rij.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Dit is natuurlijk een zeer belangrijke vraag. Hoeveel eiwitten heb je nu eigenlijk nodig per dag? Dit hangt af van je gewicht en activiteiten. Eiwitten zijn natuurlijk sowieso een belangrijke bouwsteen voor ons lichaam. Ze helpen bij de opbouw en het gezond blijven van spieren, botten, weefsels en de huid. Verder ben je sneller verzadigd wanneer je dagelijkse een flinke dosis eiwitten eet. Wil je dus wat afvallen, dan is een eiwitrijk dieet ook een aanrader. Wanneer je weinig of nooit sport dan heb je zo’n 0,8 gram eiwitten per kilo nodig. Sport je zeer intensief? Reken dan op 1,2 tot 1,5 gram per kilogram gewicht. Daarbij geldt dat teveel eiwitten eten zeker ook geen goed idee is voor je gezondheid.

Helpen eiwitten echt bij de opbouw van spiermassa?

Er is helaas nog geen wetenschappelijk onderzoek beschikbaar dat de positieve effecten van shakes aantoont. Er zijn wel onderzoeken die de positieve effecten van eiwitten aantonen. Zo werd er een onderzoek gedaan onder een groep Amerikaanse mariniers. Zij namen extra eiwitten, vetten en proteïnen in. Daarna hadden zij minder last van hitte-uitputting, infecties en spierpijn. Wanneer je veel sport heb je extra eiwitten nodig. Je moet dan dus goed opletten en uitrekenen of je het benodigde dagelijkse aantal gram eiwitten wel echt binnen krijgt.

Welke eiwitten?

In elke shake zitten weer andere eiwitten. Welke kies je dus en waarom? In de meeste shakes zitten wei- of caseïne eiwitten. Wei eiwitten komen vrij bij de productie van kaas en worden zeer snel en goed geabsorbeerd door het lichaam. Nadeel is wel dat ze snel weer uit het lichaam verdwenen zijn en je dus ook sneller weer honger hebt. Een ander eiwit is caseïne eiwit dat voorkomt in eieren en melk. Dit wordt minder snel afgebroken en blijft dus langer in het lichaam. Zo krijgt je lichaam gedurende een langere periode voeding binnen en heb je minder snel honger.

Is een eiwit shake echt nodig?

Voor de eiwitten heb je de shake niet perse nodig. En wanneer je geen verantwoord voedingspatroon hebt en denkt dat een eiwitshake je helpt om gezonder te leven, dan moeten we je ook teleurstellen. Gewone gezonde voeding is altijd de beste keuze. Eet bijvoorbeeld wat kipfilet, een hardgekookt ei of kwark met fruit na een training. Shakes zijn niet alleen duur, maar bevatten vaak ook veel vetten en suikers. Let daar dus op bij de aanschaf van je shake. Wanneer neem je een proteïne shake? Neem een eiwitshake zo nu en dan wanneer je twee of drie uur voor een training geen eiwitten hebt gegeten en weinig tijd hebt om iets klaar te maken. Zo kun je je eiwitten op goede wijze aanvullen. Of neem er gewoon een omdat het gemakkelijk is of je het lekker vindt. Dat is natuurlijk ook prima.

Wil je graag nog meer lezen over shakes? Dan vind je deze blog misschien ook interessant: vijf gezonde blender recepten


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips voor bakken in de koekenpan

Door Redactie

Tips tegen een te lage luchtvochtigheid in huis

Door Rosalyn van Moorselaar

Mijn seksleven nu ik ziek ben

Door Redactie

De 4 beste daglichtlampen tegen je winterdepressie

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.