Zo bereken je jouw dagelijkse energiebehoefte!

post afbeelding

Wil jij je energiebehoefte berekenen om voor nog meer balans te zorgen? Lees hier wat je dagelijkse calorie behoefte is en hoe je die uit kunt rekenen.

Je energiebehoefte berekenen: waarom zou je dat doen?

Natuurlijk weet je dat het lichaam elke dag weer energie nodig heeft om te kunnen voortbewegen. Maar energie wordt ook gebruikt voor andere zaken, zoals het aanmaken van nieuwe lichaamscellen, het kloppen van je hart en het regelen van je lichaamstemperatuur. Voldoende voedsel is dan ook erg belangrijk voor ons functioneren en voor ons welzijn. De energiebehoefte is die hoeveelheid energie die jij nodig hebt om je energieverbruik te kunnen compenseren.

Je energiebehoefte berekenen

Je energiebehoefte wordt ook wel je caloriebehoefte genoemd. De energie wordt namelijk gemeten in kilocalorieën. Je kunt je energiebehoefte berekenen met behulp van de Harris en Benedict-formule. Hierbij is er een verschillende formule ontwikkeld voor mannen en voor vrouwen. De berekening volgens de methode van Harris en Benedict gaat als volgt:

Man: 88,362 + (13,397 x gewicht in kg) + (4,799 x lichaamslengte in cm) – 5,677 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

Vrouw: 447,593 + (9,247 x gewicht in kg) + (3,098 x lengte in cm) – (4,330 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

Lees ook: Cola tegen misselijkheid; feit of fabel?

BMR formule

Het is een veelgebruikte term als het om je energiebehoefte gaat. BMR staat voor basaal metabolisme en dit slaat op de stofwisseling die noodzakelijk is voor het uitvoeren van de primaire levensprocessen. Hierbij kun je denken aan je ademhaling, hartslag en de groei van je botten. Bij een BMR wordt uitgegaan van een totaal energieverbruik bij een gemiddeld persoon die een zittend beroep hebben. Dit kun je ondervangen door gebruik te maken van de PAL-waarde.

energiebehoefte berekenen

Wat is de PAL-waarde?

De PAL-waarde is er speciaal om de lichamelijke activiteit mee te laten wegen in je BMR formule. PAL staat namelijk voor ‘physical activity level’. De basaalstofwisseling kan met de PAL-waarde vermenigvuldigd worden. Op die manier kun je het totale energieverbruik per persoon per dag berekenen. Wil je je PAL-waarde berekenen? Voor inactieve personen is de PAL-waarde 1,2. Zeer actieve personen moeten de factor 2,4 gebruiken. Bij volwassenen die weinig beweging hebben, wordt meestal uitgegaan van een factor 1,5. Is men wat actiever, dan gaat men uit van een gemiddelde factor van 1,7.

Afvallen of aankomen

Wil je afvallen of juist aankomen, omdat je gewicht niet op het aanbevolen peil zit? Dan kun je dat doen aan de hand van een caloriedieet. Je moet daarbij wel opletten dat je het aantal calorieën dat je minder of meer inneemt niet te extreem is. Een tekort van 500 calorieën is het maximum per dag. Ga je voor meer, dan wordt dit een crashdieet genoemd. Wil je spiermassa opbouwen, dan heb je ook meer energie nodig. In dat geval eet je dus juist meer calorieën dan gemiddeld aangeraden wordt.

 


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips voor gezonde en snelle maaltijden + recepten

Door Redactie

5 Manieren om je motivatie om af te vallen niet kwijt te raken

Door Redactie

Is het verstandig om naar jouw ex-partner terug te gaan?

Door Redactie

Wat te doen bij een wespensteek?

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht