Zo ondersteun jij het herstel van je spieren na een work-out!

post afbeelding

We hoeven je natuurlijk niets te vertellen over de vele voordelen van sporten. Zo is het gezond, superleuk om te doen én ook nog eens gezellig (zolang je niet in je eentje sport, uiteraard). Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw spieren zo goed mogelijk herstellen tussen de workouts door?

In dit artikel geven we je een aantal praktische tips die een snel herstel van je spieren ondersteunen.

Een goede warming-up essentieel

Wist je dat je hartslag tijdens het sporten kan oplopen tot wel 180 slagen per minuut? Dit is nodig om je spieren van voldoende zuurstof te voorzien. Met een warming-up bereidt je je lichaam voor op de inspanning die je gaat leveren.

Vergeet de cooling-down niet

Een cooling-down is minstens zo belangrijk maar veel sporters zijn zich hier minder van bewust. Vaak wordt de cooling-down dan ook afgeraffeld of zelfs overgeslagen. Dit leidt vaak tot gespannen spieren en een slecht herstel na het sporten. Je moet de inspanning namelijk geleidelijk afbouwen om de afvalstoffen uit je spieren goed af te kunnen voeren. Doe je dit op de juiste manier, dan zal je een heel stuk minder last hebben van vermoeide, pijnlijke en stijve spieren.

Behoefte aan eiwitten en energie

Wanneer je sport heeft je lichaam meer behoefte aan eiwitten en energie. Tijdens het sporten worden de spieren in je lichaam zwaarder belast dan normaal. Dit stimuleert je lichaam om zich tijdens het herstel nog sterker op te bouwen. Op deze manier draagt sport bij aan de ontwikkeling en het behoud van sterke spieren en helpt het je fit en energiek te voelen!

Sportvoeding: extra voedingsstoffen

Sportvoeding zorgt voor de extra voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft zoals eiwitten ter ondersteuning van de spieropbouw. Een veelgehoord vooroordeel over sportvoeding is dat het alleen voor topsporters zou zijn of dat je er dik van wordt. Dit is echter onjuist. Met de juiste sportvoeding kun je zelfs je stofwisseling in rust verhogen en hoog houden, waar je dus ook in rust meer calorieën verbrandt. Let hierbij wel op dat je totale energie inname niet groter wordt dan je energiegebruik.

Voeding per type sporter

Onlangs werden we getipt over een goede en betaalbare sportvoeding: de lijn van Kruidvat Pro Dynamics. Nog geen 10 euro voor 700 gram Allround Protein. Dit product is speciaal ontwikkeld om sporters te kunnen ondersteunen bij spierherstel na het sporten door eiwit, en als aanvulling op de voeding. Naast eiwit is dit product ook een bron van vitaminen en mineralen. Daarnaast is er een onderscheid gemaakt in producten voor de zogenaamde heavy- en recreatieve sporter zodat er voor iedereen een passende sportvoeding is. Geen excuses dus om je lichaam te voorzien van de bouwstoffen die het nodig heeft.

Direct (een paar seconden) in het dompelbad

Geloof het of niet, maar direct na het sporten in een koud bad springen, is een vreemd, maar effectief middel om spierherstel te ondersteunen. Door de kou worden de bloedvaten in je spieren samengeknepen en zodra je weer uit het koude bad stapt, gaan de bloedvaten weer wijd open staan. Dit verhoogt de doorbloeding en voorkomt spierpijn. Durf jij het aan?

Het is belangrijk om je spieren de tijd te geven om te herstellen, maar blijf wel in beweging.




GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Buikvet: een gezondheidsrisico

Door Gast Blogger

Recensie kookboek: ‘Gezond leven doe je zo!’

Door Karin de Zwaan

Pas op met zelfzorgmiddelen!

Door Vera Wisse

Olympische been- en biloefeningen

Door Sebastiaan Verschuren

Reageer op dit bericht