Zwangerschapskansen vergroten? Dit kun je zelf doen!

post afbeelding

Deze vraag wordt in mijn praktijk regelmatig gesteld, vaak al op het moment dat cliënte de deurknop nog in de hand heeft. Mijn standaard antwoord is dan: “zo gezond mogelijk leven en blijven ademhalen”. Indien ze dan nog twijfelt vervolg ik: “gezonde voeding, gezond gewicht en sporten”.

Onlangs kreeg ik, naar aanleiding van mijn boek, een uitnodiging om op de Fertifair van Freya (patiëntenvereniging) het antwoord op deze vraag wat uitgebreider toe te lichten. Een uur kreeg ik daarvoor de tijd! Oeps, over bovenstaande twee oneliners een uur praten? Dat vraagt toch wel wat voorbereiding.

Gezonde voeding: wat is dat eigenlijk?

Vanwege een andere ‘hobby’ lees ik regelmatig stukken over alles wat met voeding te maken heeft. Enorm veel ‘deskundigen’ schrijven hierover en ze hebben alle een duidelijke mening over voedsel, al dan niet onderbouwd met onderzoek. Kortom, genoeg leesstof.
Inmiddels is er een heel oerwoud aan visies, meningen en overtuigingen ontstaan. Variërend van de schijf van vijf, de voedseldriehoek, de voedselpiramide tot wel of niet verhitten, wel of geen vlees, wel of geen vetten, calorieën of eiwitten en ga zo maar door.

Vreemd verschijnsel

Als medicus ben ik opgevoed met het feit dat iedere bewering wetenschappelijk moet zijn aangetoond. Zodoende stort ik mij dus ook op medische onderzoeken. Er bestaan grote studies met verrassende uitkomsten, anders dan ik ooit geleerd heb. Overheid en diëtisten houden echter vast aan oude structuren, zonder enige vernieuwing, zonder implementatie van studies. Dat is op zich een vreemd verschijnsel, omdat overal elders in de gezondheidswereld dat wel continu gebeurt.

Tip: variatie en met mate

Het is dus zeker als leek erg lastig om te onderscheiden wat nu gezonde voeding is en wat niet. In ieder geval geldt bij op peil houden van je gewicht de woorden ‘variatie’ en ‘met mate’. Die zie je namelijk in alle studies als rode draad terugkomen. Welke visie, mening of overtuiging op dieetgebied je ook volgt, houdt die twee woorden in het achterhoofd.

Wat is een gezond gewicht?

Deze vraag lijkt op het eerste oog eenvoudig te beantwoorden. Er bestaat namelijk een lichaamslengte-gewichts-verhouding: de BMI (body mass index), vroeger Quetelet index (QI) genoemd. Hierbij wordt je gewicht gedeeld door je lengte in het kwadraat. Indien het getal dat daar uitkomt tussen 20-25 ligt, dan heb je een gezond gewicht, tenminste… Voor de grotere afwijkingen zoals ondergewicht en overgewicht geeft dit getal meer duidelijkheid. Echter dichter bij de 20 en 25 grens is er meer onduidelijkheid. Bij deze berekening wordt geen rekening gehouden met individuele verschillen in lichaamsbouw. Zo zijn bijvoorbeeld spieren zwaarder dan vetweefsel. Iemand met een ‘gezonde’ BMI, die nooit sport, kan meer vetweefsel bezitten dan een sporter met ‘overgewicht’. Een grijs gebied dus.

Bewegen of sporten?

De term sporten is erg breed. Dit begrip kan variëren van de dagelijkse bezigheden (“ik heb zo’n drukke baan”) tot trainen voor de marathon. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen adviseert 30 minuten matig intensief bewegen minstens 5 keer per week, met als voorbeeld: stevig wandelen. De nuances en dus de onduidelijkheid zit steeds in de bijvoeglijke naamwoorden: matig, stevig. Ook het begrip bewegen of sporten is verschillend te interpreteren. Bewegen doe je altijd, continu: ademhalen is al bewegen. We kunnen het er wel over eens zijn dat de administratief medewerker waarschijnlijk wat meer extra beweging nodig heeft dan de bouwvakker.

Geen excuses meer!

Sporten wordt vaak geassocieerd met de sportschool, maar er is zoveel meer. Teamsporten, individuele sporten, sportverenigingen, er is heel veel keuze. Kies een sport die je leuk lijkt en valt het tegen of ben je die sport zat? Kies een andere sport. Sporten is een must, voor iedereen, je hele leven lang. Het is goed voor de bloedsomloop: het bloed komt weer even in alle hoekjes en gaatjes van het lichaam. Het is goed voor de gewrichten: spieren verstevigen de gewrichten, zodat die minder snel slijten. Het is goed voor je conditie, goed voor je seksleven, goed voor je sociale contacten, maakt je huid mooier, goed voor je stoelgang, geeft je energie! En ga zo maar door. Kortom, er zijn geen excuses meer.

Even terug naar mijn voordracht: dat uur…dat heb ik dus makkelijk gehaald! Sterker nog, je kunt hier nog uren verder over praten.
En als een patiënte begripvol knikt bij mijn antwoord: “zo gezond mogelijk leven”, dan ben ik opgelucht. Want als ik uit moet leggen hoe je dat moet doen, loopt mijn spreekuur enorm uit…


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Waar let je op bij de keuze aanvullende zorgverzekering?

Door Gast Blogger

Steun bij stoppen met roken als je zwanger bent

Door Denise Hilhorst

Waarom je ECHT moet stoppen met roken

Door Gast Blogger

Ervaringen van een prille moeder

Door Karin de Zwaan

Reageer op dit bericht